TCA wil nieuwe kans op Schiphol

Voor TCA zou het verlies van de standplaatsen op Schiphol een gevoelige tik zijn. Foto ANP/Koen Suyk

HAARLEM - Geen toeterende taxi's of opgefokte chauffeurs donderdag bij de rechtbank in Haarlem. Maar TCA is wel degelijk erg boos dat ze na dertig jaar de standplaatsen op Schiphol dreigt kwijt te raken.

In een kort geding eiste de Taxicentrale Amsterdam dat de luchthaven de aanbestedingsprocedure opnieuw doet. Er zouden procedurele fouten zijn gemaakt waardoor TCA geen eerlijke kans heeft gehad om ook na 1 juni passagiers te mogen vervoeren vanaf Schiphol.

Op 23 januari werd bekend dat TCA in juni zijn standplaats op Schiphol verliest, omdat andere bedrijven een beter aanbod hadden gedaan. Het taxivervoer zou na 1 juni verzorgd worden door Willemsen de Koning, Zorgcentrale Nederland en Connexxion.

TCA legde het onder meer af op de omschrijving van de kwaliteit van de chauffeurs en de auto's. Dit tot verbijstering van vertrekkend TCA-directeur Bas Vos, die wees op de dertig jaar ervaring van TCA op Schiphol, de stratenkennis in Amsterdam en een verklaring van Schiphol uit november 2008 waarin de luchthaven zich nog erg tevreden toonde over de auto's en chauffeurs van TCA.

Vos beschuldigde Schiphol ervan het bedrijf af te rekenen op problemen uit het verleden. De directie van het bedrijf moest in 2006 vertrekken en tegen voormalig directeur Dick Grijpink liep een rechtszaak wegens oplichting en het aanzetten tot geweld. Die zaak werd geseponeerd wegens gebrek aan bewijs.

Geen vetpot door de recessie
Voor TCA zou het verlies van de standplaatsen op Schiphol een gevoelige tik zijn. Volgens de nieuwe directeur van de taxicentrale, Richard van der Veen, zullen de 250 chauffeurs die nu op Schiphol rijden hun brood moeten verdienen in Amsterdam. ''En daar is het al geen vetpot door de recessie.''

Maar ook voor de andere partijen zijn de belangen groot. De drie partijen die wel als winnaar uit de bus kwamen bij de aanbesteding hadden allemaal hun advocaten meegenomen en schaarden zich achter Schiphol. TCA kreeg bijval van BBF-SchipholTaxi, dat op dit moment met 90 taxi's op Schiphol rijdt, maar ook per 1 juni zijn rechten verliest.

En dus was het drie tegen acht. De drie advocaten van TCA en BBF betoogden dat de aanbesteding niet transparant was verlopen, en dat Schiphol hun offertes niet goed had gelezen en beoordeeld, waardoor ze te weinig punten hadden gekregen.

Onzin, betoogden de acht advocaten van de verdediging: TCA en BBF hebben de wedstrijd verloren en proberen achteraf de spelregels te veranderen, of er wat puntjes bij te sprokkelen zodat ze alsnog als winnaar uit de bus komen.

Volgens Schiphol had TCA toegegeven steken te hebben laten vallen. ''Het aanbod van TCA en BBF was goed, maar dat van de concurrenten was beter,'' zei de advocaat van Schiphol. (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden