Plus

TCA viert 250 miljoenste rit: 'De markt is veranderd'

Taxicentrale TCA maakt een dezer dagen zijn 250 miljoenste rit in Amsterdam. Een mooi moment en reden om nog beter te presteren, vindt directeur Hedy Borreman.

Taxistandplaats, Frederiksplein, 2001, de tijd die nooit meer terugkomt. De TCA en de chauffeurs hadden contact via de telefoonpalen Beeld Stadsarchief Amsterdam

Je kunt je er eigenlijk niets méér bij voorstellen dan dat het vooral heel erg veel is. Een kwart miljard passagiers, 250 miljoen. Een 25 met zeven nullen. Ergens deze maand is het zover, dan vervoert een TCA-taxi de 250 miljoenste klant in het bestaan van het bedrijf.

De enige echte Amsterdamse taxicentrale grijpt het moment, voor zover zo'n moment bij enige benadering vast te stellen is, aan om stil te staan bij de hoofdstedelijke taxibranche in het algemeen en zichzelf in het bijzonder. Dus wordt er een jaar lang gratis met de taxi verloot onder mensen die rond deze tijd met TCA reizen.

Tegelijk: eenvoudige tijden zijn het niet, geeft ook directeur Hedy Borreman aan. De taxiwereld is in beweging. Niet dat het ooit allemaal vanzelf maar van een leien dakje ging, maar de laatste jaren voltrok zich iets dat je zonder problemen als een aardverschuiving kan zien in de wereld van het individueel openbaar vervoer.

Taxioorlog
"De markt is veranderd, er zijn nieuwe spelers bijgekomen en die hebben gevolgen, ook voor de manier waarop een bedrijf als TCA moet werken. Wij moeten mee, want een ding is zeker: zoals het was, zo wordt het nooit meer."

Een gesprek over TCA is in deze veranderende wereld bijna niet los te koppelen van vooral die ene nieuwe speler die al een kleine vijf jaar bijna wekelijks voor nieuws zorgt: Uber. Voordat dit internationale bedrijf zijn begerige oog ook op Amsterdam liet vallen, zag de taximarkt er anders uit.

Er was een taxioorlog natuurlijk, maar de branche had ook iets verwends: chauffeurs wachtten af en konden ook afwachten, want de klanten kwamen vanzelf wel bij hen uit. De service was niet zelden belabberd, prijzen gingen door het dak.

Wereld te winnen
De komst van Uber heeft daarin verandering gebracht. Een hele generatie groeit op met het idee dat een ritje met een taxi niets hoeft te kosten, omdat Uberchauffeurs het niet moeten hebben van de prijs per rit, maar vooral van het aantal ritten dat ze weten te maken op een hele lange dag.

"Wij kunnen als lokaal, Amsterdams bedrijf nooit concurreren met rijke multinationals die ritprijzen halveren, dus we moeten inzetten op betrouwbaarheid, op de service die we leveren. Wij kennen Amsterdam echt. Mensen moeten weten dat je met een ritje met een TCA-taxi kwaliteit krijgt."

Er viel destijds een wereld te winnen, zegt Borreman, en de klus is nooit geklaard. Want je kan wel zeggen dat je zo degelijk en zo betrouwbaar bent, er hoeft maar één TCA'er in de fout te gaan en je begint weer van voren af aan: een slecht imago ben je niet zomaar kwijt. "We hanteren strikte toelatingseisen, organiseren eigen trainingen en als je eenmaal voor ons rijdt moet je niet in de fout gaan want dan gooi je bij ons je deur dicht."

Het lijkt effect te hebben: TCA is al enkele jaren een keurig bedrijf dat nog alleen op incidentele basis te kampen heeft met de uitwassen van de taxiwereld. De chauffeurs van nu zijn, in tegenstelling tot een aantal van hun criminele collega's van een jaar of tien geleden, vrijwel altijd voorkomend en service­gericht. "Het besef is ook bij de chauffeurs ingedaald dat ze hun uiterste best moeten doen."

Niet meer senang
Ook dat zou je toch deels de invloed van een bedrijf als Uber kunnen noemen, waar iedere chauffeur na ieder ritje wordt beoordeeld door de klant. Borreman knikt, ze stapt ook weleens in een auto van de Amerikaanse concurrent. "Nu vooral om te leren hoe anderen het doen, voordat ik anderhalf jaar geleden directeur werd ook wel privé. Maar ik weet hoe weinig die mensen verdienen, ik voel me daar nu niet meer senang bij."

Aan de voorwaarden voor een mooi bedrijf wordt volgens Borreman voldaan, tijd om stil te gaan zitten is er zeker niet bij TCA. Bij de organisatie zijn zo'n 1300 chauffeurs aangesloten: dat zijn er meer geweest, want het aantal ritten dat je krijgt toebedeeld als chauffeur staat onder druk.

"Er lopen er weg, die zien het niet meer zitten. Maar we zijn nog steeds het grote bedrijf onder straattaxi's. We zitten niet op een hoogtepunt, maar de klanten die ons kennen zijn tevreden en komen terug. Dat biedt zeker perspectieven."

Minder standplaatsen
De taximarkt is bij uitstek een branche die gebaat is bij stevige regelgeving. Het zijn nu eenmaal vrije jongens die hun werk verdienen in de openbare ruimte. Toch zou TCA graag zien dat het taxi's in Amsterdam een beetje minder moeilijk werd gemaakt.

"De stad wordt steeds ingewikkelder om doorheen te rijden, klanten begrijpen het vaak niet meer en verdenken chauffeurs er dan ten onrechte van dat ze omrijden. Ook zijn er steeds minder standplaatsen, waardoor chauffeurs vaak gedwongen zijn rondjes te blijven rijden."

En het onderscheid tussen straattaxi's, zoals die van TCA, en de bel- of apptaxi's moet verdwijnen, zegt Borreman. "Regels die voor ons gelden, moeten ook voor andere taxi's gelden."

1300 ondernemers

De 61-jarige taxicentrale TCA, opgericht in maart 1957, heeft ongeveer 1300 aangesloten chauffeurs. Zij zijn niet in dienst maar werken als zelfstandig ondernemer: de taxicentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod.

Tot 2000 had TCA een monopolie, maar rond de invoering van een nieuwe taxiwet in 2000 ontstond er grote onrust onder de taxichauffeurs: de taxivergunningen die tot dan onderhands voor veel geld werden verhandeld, waren waardeloos geworden. Veel nieuwe taxichauffeurs deden hun intrede. De massale vechtpartijen tussen gevestigde chauffeurs en nieuwkomers staan bekend als de taxioorlog.

Sinds de weer vernieuwde Taxiwet van 2011 moet in Amsterdam een systeem waarbij iedere chauffeur zijn aangesloten bij een taxiorganisatie (TTO). TCA is zo'n TTO. Per jaar maken TCA-chauffeurs ongeveer drie miljoen ritten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden