Update

Taxistrijd tegen Uberpop wordt harder

De taxistrijd tegen Uberpop in Amsterdam lijkt te verharden. Zeker twee Uberpopchauffeurs hebben aangifte gedaan van bedreiging door gemaskerde mannen, die hen te verstaan gaven niet langer te werken als particulier taxichauffeur. Mogelijk werden nog meer Uberpopchauffeurs geïntimideerd. De politie spreekt echter tegen dat Uberpopchauffeurs structureel doelwit zijn.

Maarten van Dun en Marc Kruyswijk
null Beeld reuters
Beeld reuters

Volgens een woordvoerder van Uber gaat het inmiddels om vijf aangiftes en 'komen nog drie aangiftes aan'.

De politie kan twee aangiftes bevestigen, van incidenten begin deze maand. In één geval zei een Uberpopchauffeur dat hij op de ringweg A10 werd achterna gereden, klemgereden en bedreigd, onder meer met een boksbeugel. Voor de bedreiging ontbrak bewijs, maar de politie arresteerde twee mannen voor roekeloos rijgedrag. In de nacht van 10 maart gebeurde hetzelfde: tussen 02.00 en 02.30 werd een chauffeur door meerdere auto's klemgereden.

Daarna werden de banden van zijn auto lekgestoken en kreeg de man onder bedreiging van een hamer te verstaan dat hij zou worden mishandeld als hij door zou blijven rijden. De bedreigers zouden gemaskerd zijn geweest. In beide aangiftes zeggen de slachtoffers dat auto's van Amsterdamse taxibedrijven bij de incidenten betrokken waren.

Eerder al werd een Uber-auto beplakt met tientallen stickers. Ook gaat al enkele weken het gerucht dat reguliere chauffeurs de uitlaat van auto's van Uberpoppers dichtstoppen met pur.

'Niet prettig'
De politie spreekt tegen dat in Amsterdam Uberpopchauffeurs structureel doelwit zijn van bedreiging, maar zegt sinds begin dit jaar vaker meldingen te krijgen van Uberpopchauffeurs die zeggen te zijn achtervolgd of klemgereden. Volgens een woordvoerder gaat het hierbij om vervelende incidenten, waardoor mensen zich wellicht 'niet prettig' voelen, maar die niet direct strafbaar zijn. Omdat aangiftes uitblijven, doet de politie na dit soort meldingen geen onderzoek.

De handhaving van de taxibranche ligt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat laat weten dat het niet handhaaft op vijandelijkheden tussen taxichauffeurs onderling, maar dat die taak bij de politie ligt.

Via Uberpop, dat door de rechter is verboden, bieden particulieren onder de vlag van Uber tegen een lager tarief taxiritten aan, tot woede van officiele taxichauffeurs, die aan meer eisen moeten voldoen. Uber werd al veroordeeld tot betaling van dwangsommen tot 100.000 euro, maar trekt zich van die boetes niets aan.

Uber stapt naar de politie omdat 'een klein groepje chauffeurs probeert de vernieuwing in de taxibranche tegen te gaan, dat kan natuurlijk niet.' De sfeer onder de chauffeurs van Uberpop wordt er niet prettiger op. Volgens de woordvoerder zijn de chauffeurs wel bereid door te gaan met hun werk. Het is niet duidelijk of er al chauffeurs zijn gezwicht voor de dreiging. 'We hebben geen signalen dat er chauffeurs van ons afhaken door het geweld.'

Taxicentrale Amsterdam, dat enkele weken geleden aangifte deed tegen Uberpop, veroordeelt de acties, maar benadrukt dat het geen concrete informatie heeft dat chauffeurs van Amsterdam daarbij betrokken zijn. 'Normaalgesproken belt de politie ons direct als één van onze chauffeurs bij een misdrijf is betrokken, maar nu is dat niet gebeurd.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden