Plus

Taxistandplaats bij Leidsebosje: 'Dit gaat véél problemen geven'

De beruchtste taxistandplaats van Nederland is verhuisd van het Leidseplein naar het Leidsebosje. Het plein is nu autovrij, maar taxi's moeten vlak na de standplaats een gekke draai maken. 'Dit gaat véél problemen geven.'

Beeld uit 2003 van de oude taxistandplaats op het Leidseplein. Beeld anp
Beeld uit 2003 van de oude taxistandplaats op het Leidseplein.Beeld anp

Het ziet er allemaal best onlogisch uit. Vanaf een slagboom op de Stadhouderskade draait de nieuwe standplaats zo'n beetje met de trambaan mee richting Leidseplein.

Op de Leidsebrug staat een streep: de voorste taxi mag hier klanten laten instappen. Maar daarna volgt een forse draai linksom: wegrijden kan alleen terug over de brug, want het Leidseplein is sinds maandagochtend verboden terrein voor auto's en dus ook voor taxi's.

De beruchtste taxistandplaats van Nederland is verhuisd. Van het Leidseplein de Singelgracht over naar het Leidsebosje, van stadsdeel Centrum naar stadsdeel West.

Van midden op een uitgaansplein naar de randen van een verkeersplek bij uitstek. Bewoners van het Leidseplein, ze zijn er, zijn blij dat ze van de taxi's af zijn. Bewoners van de Stadhouderskade, want ook die zijn er, vrezen met grote vreze met name nachtelijke geluidsoverlast.

Stapvoets rijden
Eerst het goede nieuws voor de taxichauffeurs: zij krijgen meer ruimte. De 16 plekken op de ­oude standplaats waren er véél te weinig. Soms reden wel honderd taxi's eindeloos rondjes, in de hoop dat precies wanneer zij zouden langsrijden er een plekje in het rijtje vrijkwam. Stilstaan was verboden, daar zagen handhavers streng op toe, dus er werd stapvoets gereden.

De nieuwe standplaats, bijna idyllisch gelegen langs de twee dikste bomen van de stad, kan 25 auto's herbergen. Vóór de slagboom is nog ruimte voor in totaal zes auto's.

Te weinig tijdens uitgaansavonden, maar in elk geval een vooruitgang. "Die extra ruimte is het punt niet, al zijn we daar op zichzelf best content mee," zegt Bas Vos, voorzitter van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi. "Maar het is die idiote route die onze mensen moeten rijden als ze met klanten wegrijden. Dat gaat véél problemen opleveren."

Een beetje wennen
Vos heeft de hoop nog niet opgegeven: hij zou graag zien dat de taxi's ('net als de nachtbussen en de trams') wel de mogelijkheid krijgen om weg te rijden via de Marnixstraat. "Ik hoop dat het alsnog wordt aangepast, want de draai gaat voor een knoop zorgen op de Stadhouderskade. Al die auto's daar, dat gaat gewoon niet passen."

Ook de bewoners van de straten rond het Leidsebosje zijn ongelukkig met de nieuwe standplaats. Ze stapten naar de Raad van State om de gemeente ertoe te dwingen de verplaatsing ongedaan te maken. Zonder succes: de rechter ging eind vorig jaar uiteindelijk niet mee in hun verwachting dat de Stadhouderskade viezer, lawaaiiger en onveiliger zou worden.

Met een ongebruikelijke eensgezindheid lijken de taxibranche en de omwonenden de situatie nu maar gewoon een tijdje te willen aanzien. De chauffeurs moeten nog een beetje wennen aan de nieuwe standplaats, ook tijdens deze vrij rustige maandagmiddag.

Chauffeur Moustafa is vooral bang dat klanten hem zullen verdenken van oplichting als hij direct na de standplaats een moeilijke draai de verkeerde kant op moet maken. "De gemeente maakt de regels, maar wij moeten ze uitleggen aan de klant."

Standplaats Leidsebosje biedt, met de ruimte op de opstelstroken meegerekend, ruimte aan 31 taxi's Beeld Laura van der Bijl
Standplaats Leidsebosje biedt, met de ruimte op de opstelstroken meegerekend, ruimte aan 31 taxi'sBeeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden