Plus

Taxioverschot in Amsterdam: een taxistop of een strengere aanpak?

Amsterdam heeft te veel taxi's en er komen dagelijks nieuwe bij. Moet er een stop komen op chauffeurs of lost de markt het uiteindelijk zelf op?

Vijfduizend chauffeurs, en de lopende band blijft maar nieuwe afleveren Beeld anp
Vijfduizend chauffeurs, en de lopende band blijft maar nieuwe afleverenBeeld anp

Dertig jaar geleden verdiende een taxichauffeur met gemak twee keer modaal. Nu is die balans doorgeslagen en komen chauffeurs gemiddeld niet aan een modaal loon, terwijl er bovengemiddeld veel uren voor moeten worden gedraaid. Het overgrote deel van de rijders verdient tussen de 1500 en 2000 euro bruto per maand.

Het lijkt erop dat deze loonval grotendeels veroorzaakt wordt door het teveel aan taxi's in Amsterdam. Kijk de cijfers erop na en je ziet dat de stad jaar na jaar meer taxirijders telt.

Een normaal loon
Vijfduizend zijn het er ondertussen en de opleidingen zitten nog steeds vol, de lopende band blijft nieuwe chauffeurs afleveren.

Maar chauffeurs zijn niet de enige die last hebben van het overschot aan taxi's in de stad. De taxistandplaatsen, met name die op en rond de uitgaanspleinen en stations, puilen uit. Chauffeurs die op de standplaatsen willen komen, rijden oeverloos rondjes voordat er een plekje vrijkomt. Uitlaatgassen, drukte en verkeersonveiligheid zijn het gevolg.

Als ze dan, het kan zomaar twee uur duren, eindelijk een klant in de wagen hebben, bestaat het gevaar, het bedrijfsrisico kun je zeggen, dat het een ritje van 5 minuten is. Weer 6 euro verdiend. Afgelopen week biechtte een chauffeur op dat dát de momenten zijn waarop hij de boel belazert. "Anders lukt het gewoon niet een normaal loon bij elkaar te rijden."

Stop
Er moet een stop komen op het aantal taxi's, stelde de SP daarom donderdag in de Tweede Kamer. En verkeerswethouder Pieter Litjens moet daar vanuit Amsterdam ook op aandringen, zegt SP-raadslid Remine Alberts, die een enquête uitzette onder chauffeurs. "De Amsterdamse taximarkt is bijzonder en daarom moet er voor onze stad is een uitzondering op de Taxiwet worden gemaakt."

De kwestie is op zichzelf niet onoverzichtelijk. Iedereen die de benodigde papieren heeft kan taxichauffeur worden. Dat werkt vrijwel overal prima, maar in Amsterdam leidt de open markt tot problemen: de stad wordt overspoeld door taxi's.

Gevolg is dat de verdiensten al jaren achteruit kachelen en er, alleen al in absolute getallen, steeds meer onbetrouwbare chauffeurs rondrijden. Doordat ze minder werk hebben, is de drempel om het uiterste uit iedere rit te persen aanmerkelijk lager geworden.

Wachtlijst
Word dan geen taxichauffeur, kan je zeggen. Inderdaad: de meeste nieuwe rijders zijn slecht geïnformeerd over de financiële perspectieven. Wat ze uiteindelijk overhouden valt vrijwel iedere chauffeur vies tegen.

Aan de andere kant: het probleem is er en lijkt niet minder te worden. Is het toch geen goed idee een maximum te stellen aan het aantal taxi's?
Ja, zegt Alberts dus. "Laat ze maar op een wachtlijst gaan staan."

Nee, zegt VVD-raadslid Cees Eenhoorn, die zelf ook een paar dagen rondsnuffelde als chauffeur en erkent dat er te veel taxi's zijn. "Maar het is niet aan een overheid om te zeggen op welke markt ondernemers zich wel of niet mogen bewegen."

De gemeente stelt dat onder meer het gevaar bestaat 'dat we weer teruggaan naar de oude situatie, waarin een beperkt aantal vergunningen voor grof geld wordt doorverkocht'. Een onzinargument, aangezien de vergunningen op naam zijn uitgegeven en dus niet verhandelbaar zijn.

Beter imago
Volgens Eenhoorn moet er vooral strenger worden opgetreden tegen chauffeurs en taxiorganisaties die zich niet aan de regels houden. "Dan hou je uiteindelijk de goeie mensen over en de slechte gaan iets anders doen. Het gevolg zal zijn dat de branche een beter imago krijgt en meer mensen taxi's zullen gaan nemen. Dan hoeft er helemaal geen stop op het aantal chauffeurs te komen en is er een goede boterham te verdienen voor iedereen."

Een grotere markt, Bas Vos van het Amsterdam Platform Kwaliteitstaxi ziet het niet gebeuren. "Het aantal taxi's neemt toe, maar de markt blijft gelijk. En hetzelfde geldt voor de infrastructuur, het aantal taxistandplaatsen. Chauffeurs blijven dus rondjes rijden. Op deze manier, met dusdanig veel chauffeurs, lossen we de problemen simpelweg niet op."

Lees ook: VVD-raadslid als taxichauffeur: 'Verbazing als je vriendelijk bent' [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden