Taxichauffeur richt belangengroep op

Het is hard gegaan. Inmiddels heeft de BTO, Belangenvereniging Taxichauffeurs en Ondernemers, tegen de tweehonderd leden, van wie misschien maar de helft van Marokkaanse afkomst is. Mekki, die zelf twee paspoorten heeft, wil eigenlijk al niet meer langs allochtone lijnen denken; BTO moet een keurmerk op zichzelf worden en, wie weet, in de toekomst misschien zelfs wel een eigen bedrijf.

Mekki, op straat bekend als Mekki489, rijdt al sinds 1992 op de taxi in Amsterdam en is twee dingen in hart en nieren: TCA'er en positivist. Zijn vereniging, geprekspartner van TCA-directeur Richard van der Veen en wethouder Hans Gerson, zou evengoed Een Ander Taxigeluid kunnen heten; het gaat om verbetering van kwaliteit en imago, het opbouwen van respect. Mekki heeft vrij scherp gezien dat daar wel behoefte aan is. En de BTO past ineens goed in de veranderde inzichten over de taxiwereld, waarbij het heil van (zelf)organisatie wordt verwacht en men van de vrije jongens af wil komen.

Dat zij de bron zijn van veel ellende, is ook Mekki wel duidelijk. En hij erkent ook, met bloedend hart, dat de jongste problemen bij het Centraal Station en het Leidseplein een Marokkaanse achtergrond hebben. ''Ze geven de taxi een heel slechte naam en zijn uitsluitend op jacht naar geld. Je hebt heel goeie Marokkaanse chauffeurs en die lijden er enorm onder. En ik houd mijn hart vast; de echte lastpakken zitten nu in Marokko. Na de zomer moet men zich schrap zetten en moeten echt alle maatregelen rond die standplaatsen in werking zijn.''

Waarmee het probleem nog niet echt is opgelost. ''Waar blijven die jongens als ze van de standplaatsen weg zijn? Dan wijken ze uit naar Schiphol of de Nieuwmarkt. En hoe bescherm je de opstappers? Dat worden dan hun nieuwe markten.'' Hij heeft wel eens geprobeerd wat aanvoerders aan te spreken, maar ze zijn 'heel erg eigenzinnig'. ''Die jongens moeten gewoon van de auto af.''

Mekki was in 1995 via de Koninklijke Landmacht gedetacheerd bij de VN-vredesmacht in Bosnië, ten tijde van Srebrenica. Hij zat op enige afstand van de tragedie, maar was betrokken bij de opvang van de jongens die er bovenop hadden gezeten. Hij heeft daar 'ontzettend veel' geleerd: discipline, teamspirit en bemiddelen. Kwaliteiten die hem als voorman van de nieuwe taxiclub goed van pas komen en die hij ook op straat wat vaker zou willen zien.

Want hij ziet veel rottigheid, en niet alleen onder de vrije rijders. ''Ik denk dat drie kwart van alle hotelportiers in de binnenstad van elk ritje naar Schiphol een tientje meepakt. En dat betaalt de klant uiteraard. Dan doen vriendje Hassan en vriendje Japie er nog vijf euro bij en wordt de oplichting steeds groter. Je kunt het bijna niet aanpakken, want je ziet geen betalingen en de passagiers zitten in het vliegtuig. Ik hoor van mensen dat ze wel tachtig euro voor zo'n ritje hebben betaald. Buiten de meter natuurlijk, dan noemt zo'n chauffeur het contractvervoer.''

Toen hij midden jaren negentig met geleend geld z'n nummer kocht, 489, was hij een ton kwijt. ''Dat kon je destijds echt in vijf jaar terugverdienen, maar de Taxiwet heeft in 2000 de hele markt kapot gemaakt, mijn nummer was toen ineens nog maar 1400 euro waard.

De overheid liet ons met de puinhoop zitten en die mogen wij nu zelf ook opruimen. Daarom zijn we de vereniging begonnen, voor en met jongens die het vak echt serieus nemen. En je wordt niet zomaar lid, we stellen hoge eisen. Als je je misdraagt, word je geroyeerd. Als vereniging verplicht je jezelf kwaliteit te leveren, zeker als je straks per organisatie vergunningen krijgt.''

Het kan heel goed zijn dat BTO op termijn een eigen centrale begint. ''De kans dat we commercieel worden, is heel groot. We hebben de capaciteiten en de mogelijkheden. Dan beginnen we ons eigen keurmerk.'' (ALBERT DE LANGE)

Mekki: "Wanneer er geen standplaatsen meer zijn, wijken de jongens uit naar Nieuwmarkt of Schiphol." Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden