Ingezonden brief

Taxichauffeur: 'Omrijden is het credo van de stad'

Door alle wegwerkzaamheden in de stad, wordt het werk van taxichauffeurs steeds moeilijker, schrijft chauffeur F. Ozdemir. Het oponthoud gaat ten koste van de portemonnee van de klant.

Voor taxi's is ook de extra route Leidseplein/Marnixstraat/Weteringschans nu afgesloten Beeld ANP
Voor taxi's is ook de extra route Leidseplein/Marnixstraat/Weteringschans nu afgeslotenBeeld ANP

En zo heeft Amsterdam het rijden door de stad geheel onmogelijk gemaakt. Overal staat het vast door omleidingen en nieuwe routes: De Stadhouderskade is dicht bij het Rijksmuseum voor de route naar West; de Hobbemakade, Ceintuurbaan, Ferdinand Bol, J.M. Coenenstraat, Van Baerlestraat: alles staat helemaal vast.

Het Muntplein is afgesloten en nu moet je dus richting Centrum over Vijzelstraat en Utrechtsestraat. De Amstel-hoek Herengracht is dicht, gewoon ineens gesloten voor auto's, alles moet nu over de Utrechtsestraat naar het Frederiksplein.

De Amstel is ook eenrichtingsverkeer gemaakt, dus vanuit Centrum kun je niet meer via de Amstel de stad uit. De stad in kan alleen nog via het Waterlooplein, alwaar je op de Amstel al aansluit in de file voor de parkeer­garage van De Bijenkorf.

Je kunt nog via de Jodenbreestraat, maar die gaan ze in de avonduren binnenkort ook afsluiten want bewoners van de Nieuwmarktbuurt zijn de rondrijdende auto's daar helemaal zat.

Voor taxi's is ook de extra route Leidseplein-Marnixstraat-Weteringschans nu afgesloten. Het Leidseplein gaat geheel op de schop, het wordt 'teruggegeven' aan de voetgangers - alsof het ooit van hen is geweest.

Omrijden is in Amsterdam het credo: de gemeente had immers nog niet te klagen over fijnstof. Gisteren moest ik van het Doubletree Hotel bij Centraal naar het Van Goghmuseum.

Overal stond het vast en anderhalf uur later kwamen we aan - de klant werd 47,60 euro armer. Welkom in ­Amsterdam, waar we voor uw plezier een rode loper aanleggen en vervolgens alles dichtgooien!

Grote werkzaamheden op Leidseplein Beeld ANP
Grote werkzaamheden op LeidsepleinBeeld ANP

Wat ook irriteert, is dat ze op omleidingsroutes de stoplichten niet aanpassen, waardoor er bij groen licht nog steeds maar drie auto's door kunnen, terwijl er driehonderd staan te wachten. De afgesloten rijrichting krijgt ook doodleuk groen licht, al komt daar natuurlijk niemand vandaan.

Wel heeft de gemeente woord gehouden en nieuwe banen gecreëerd: de verkeersregelaars. Die laten wel de doorgaande route als laatste ­rijden en die ene klotefietser mag natuurlijk voorgaan.

Ik gefrustreerd? Nee hoor, maar het werk wordt er niet leuker op als elke rit een half uur langer duurt.

En de klant maar betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden