Taxichauffeur Leidseplein: 'Dit is de hel van Amsterdam.'

Korte ritten worden geweigerd. ''Ze staan met acht à negen man vooraan en timmeren je in elkaar als je er wat van zegt." Foto ANP

AMSTERDAM - Taxichauffeur Muhittin Orakci stond zondagochtend even voor half vijf achterin in de rij taxi's toen de 44-jarige klant aan de voorste taxi om een ritje vroeg. Orakci zag dat het niet helemaal boterde tussen de chauffeur en de klant en liep er op af. ''De klant was nogal agressief. Hij was de hele nacht uitgeweest en wilde naar de molen bij Badhoevedorp. De eerste en tweede chauffeur wilden hem niet meenemen, toen ging hij naar de derde. Ik hoorde iets over prijzen. Ik zei dat hij met mij mee mocht. Het was een grote, stevige man, maar ik dacht: die kalmeert wel in de auto."

Toen Orakci terugliep naar zijn taxi, werd de klant door een chauffeur op zijn hoofd geslagen en viel neer op de grond. Omstanders begonnen de man te reanimeren. De politie hield de 37-jarige chauffeur daarop aan. Maar volgens Orakci, die zondagavond ook weer in de rij taxi's op het Leidseplein stond, was de chauffeur een 'nette' man. ''Ik ken hem wel. Hij is best aardig. De klant schold hem uit voor 'buitenlander'. Wij moeten netjes zijn maar de klanten zijn grof."

Op het Leidseplein stond zondag rond zes uur 's avonds opnieuw een rij taxi's. De chauffeur voorin de rij heeft de ruzie van zondagochtend vroeg niet meegemaakt. Maar hij zegt dat het 's nachts een 'jungle' is op het Leidseplein. ''Dan kom ik er niet. Er wordt niet op de meter gereden maar op de prijs. Het liefst hebben ze toeristen aan wie ze 25 tot 30 euro kunnen vragen voor een rit naar het Centraal Station, terwijl die hooguit tien, elf euro kost. Het is hier een puinhoop", zegt de chauffeur die niet met naam in de krant wil.

Chauffeur Rolf is al twaalf jaar werkzaam voor TCA en was er ook niet bij, maar hij weet wel dat de hele taximarkt verziekt is. ''Ze moeten alleen TCA-auto's toelaten en de rest verbieden. Dan is alles opgelost en heb je geen toezichthouders meer nodig. Maar minister Netelenbos wilde dit."

Een andere, jonge chauffeur - in overhemd en das - die inmiddels ook op de hoogte is van het handgemeen, zegt dat er 's nachts nauwelijks Nederlandse chauffeurs op het Leidseplein komen. ''Het is pure Marokkaanse maffia, een teringzooi. Ik ben zelf half-Marokkaans en dit doet me pijn. Het is slecht voor mijn imago."

De chauffeurs zijn grof tegen de klanten en tegen elkaar, weet hij. Drie weken terug stak een chauffeur een andere chauffeur met een mes in de hand. ''Ze hebben joggingbroeken aan, petjes op en zijn ongeschoren. Als ze een meisje hebben weggebracht, vragen ze of ze in natura wil betalen. Dit is de hel van Amsterdam."

Korte ritten worden geweigerd. ''Ze staan met acht à negen man vooraan en timmeren je in elkaar als je er wat van zegt."

David Feenstra, barman van de Heineken Hoek op het Leidseplein zegt dat er heel veel opstootjes zijn op de standplaats. De chauffeurs maken ruzie met elkaar en met de klanten. '''s Nachts staat hier ander volk: veel jonge Marokkanen. Het zijn struikrovers. Ze troeven elkaar klanten af en roepen: 'Bij mij is het goedkoper.' Ze rijden achteruit vooraan in de rij. Of ze vragen een mooi meisje bij hen in de taxi te komen. Als ze weigert, wordt ze voor hoer uitgescholden.''

Als klanten hem om een taxi vragen, zegt hij altijd dat ze beter naar hotel Americain kunnen lopen. ''De taxi's daar zijn betrouwbaarder."

De politie wil nog niets zeggen over de ruzie. Inmiddels zijn verschillende verklaringen opgenomen. (HANNELOES PEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden