Taxichaffeurs ronselen klanten op Schiphol: 'het is een spel'

Reizigers op het plein voor Schiphol worden ontvangen in een haag van taxichauffeurs. Het pikken van klanten is een spel, zeggen de ronselaars. 'Dit is niet goed.'

Ronselen op het plein voor de luchthaven Beeld Marc Driessen

Aan hesjes doet Oussama Alaoui niet. "Ik ben zeker genoeg van mijn zaak. Als ik een hesje nodig heb om mensen in mijn taxi te krijgen, dan zou ik mijn werk niet goed doen. Ik doe dit al een tijdje, ik heb ervaring."

Alaoui is een bekende verschijning op Schiphol Plaza, het plein pal voor de uitgang van de luchthaven. Al veertien jaar is hij hier te vinden, zeker vijf dagen per week. "Sommige mensen noemen mij een propper, maar dat is niet het goede woord. Ik probeer mensen in mijn taxi te krijgen. Maar het werk is er niet gemakkelijker op geworden de afgelopen jaren."

Dat is duidelijk. Want Schiphol Plaza ziet zwart van de mensen die argeloze reizigers ín hun eigen, maar vooral ook úit andermans taxi's willen krijgen. Drie Japanse toeristen bijvoorbeeld. Zodra ze de draaideur verlaten, veranderen zij in prooien.

Het eerst melden zich drie jongens, halverwege de twintig. Zij hebben felgele hesjes, zij wel, waarop in grote letters 'official taxi' staat. Amsterdam? Ja, daar brengt een van hen ze graag heen. Zij blij, chauffeur blij.

Hesjes-chauffeur
Maar onderweg naar de parkeergarage waar de wagen staat, wordt het gezelschap nogal dwingend aangesproken door twee medewerkers van een beveiligingsbedrijf dat door de luchthaven is ingehuurd.

Dat ze een 'echte officiële taxi' moeten nemen, zegt een van hen, wijzend naar de taxistandplaats pal voor hun neus. De hesjes­chauffeur gaat ertussen staan en maakt, breeduit gesticulerend, duidelijk dat dit zíjn klanten zijn. Bijna een minuut duurt het allemaal.

De drie Japanners staan er beteuterd bij. Waar zijn we nu terecht gekomen, zie je ze denken. Uiteindelijk besluiten ze zich door de beveiligers naar de taxistandplaats te laten leiden. Weg klanten, de chauffeur kan fluiten naar zijn geld.

Vergunning
Alaoui lacht erom, maar kan er soms ook pissig van worden. "Dit is een typisch voorbeeld van hoe bonafide chauffeurs, mannen die alle papieren hebben en de regels niet overtreden, worden behandeld: als tweederangsburgers. Die beveiligers zijn de echte ronselaars, die leiden klanten naar taxi's die ze zelf niet besturen."

Daar valt weinig tegenin te brengen. Chauffeurs met een taxivergunning mogen zelf op de openbare weg klanten werven. Zonder vergunning maken ze zich schuldig aan illegaal personenvervoer, zijn ze dus snorders, en strafbaar. Maar het gros van de 'ronselaars' op Schiphol Plaza voldoet aan alle eisen.

Het punt is dat de luchthaven de ruimte op de standplaats heeft verkocht aan drie taxibedrijven: concurrenten mogen er dus geen gebruik van maken.

Maar na een boel juridisch gesteggel is duidelijk dat zij op het plein, openbare ruimte immers, niet mogen parkeren, maar wel mogen werven: klanten moeten daarom met de chauffeurs meelopen naar de parkeergarage die afgeladen vol staat met auto's met blauwe kentekenplaten en daklichten waarvan de eigenaren aan het hosselen zijn op Schiphol Plaza.

Merkwaardig
En dan zijn er natuurlijk de echte bedriegers zoals bijvoorbeeld de chauffeur die afgelopen week vijfhonderd euro vroeg voor een ritje naar Amsterdam en vervolgens de passagiers gijzelde. Het is, zo lijkt het, een minderheid.

Ondertussen is het een boeiend schouwspel, daar op het plein tussen luchthaven en taxistandplaats, maar vooral ook een spel. Klanten pakken en afpakken. Boeiend, maar op zijn minst ook merkwaardig voor toeristen die er zichtbaar ongemakkelijk onder zijn.

Alaoui zegt Amsterdam een betere entree te gunnen. "Dit is niet goed: bezoekers die aankomen en met elkaar overbiedende taxichauffeurs worden geconfronteerd. We zien de laatste maanden dan ook regelmatig dat zich allerlei boefjes melden hier, die klanten belazeren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden