Tassenmuseum sluit voorgoed de deuren

Het Tassenmuseum aan de Herengracht sluit permanent z’n deuren. Ondanks ambitieuze toekomstplannen is er te weinig geld om door te gaan.

Het Tassenmuseum sluit na 13 jaar voorgoed haar deuren.Beeld ANP

Ze begon nog geen 14 maanden geleden met grote ambities. Manon Schaap wilde met Het Tassenmuseum niet alleen ‘out of the box’, maar ook ‘out of the bag’ denken. Het museum zou, zo vond ze, over meer moeten gaan dan dat gebruiksvoorwerp met twee hengsels. Schaap wilde ‘een beeldverhaal vertellen’ met de tas als onderwerp. En zo verwondering en ontdekking tot sleutelelementen van de museumbeleving maken.

Woensdag  maakte ze bekend dat het museum, al enkele weken gesloten vanwege de coronacrisis, niet meer zal heropenen. De reden is eenvoudig: het geld is op. Of zoals Schaap, die geen aanvullende vragen wilde beantwoorden, het in een persverklaring formuleert: ‘Er zijn helaas onvoldoende financiële middelen in de vorm van subsidies en sponsoring gevonden voor continuering op de lange termijn. Mede gezien de huidige ontwikkelingen in de samenleving is er onvoldoende perspectief voor de toekomst.’

Een grote teleurstelling, aldus Schaap: ‘Het stemt mij bijzonder treurig dat ik de deuren moet sluiten. Wij waren bezig om de visie betreffende de tas, identiteit, mode, metier en maatschappij tot leven te laten komen. Helaas heeft de realiteit ons ingehaald.’

Het museum, dat voluit Tassenmuseum Hendrikje heet, had 32 medewerkers, goed voor bijna 16 fulltime-banen. De overeenkomsten met hen zullen volgens de verklaring ‘zorgvuldig worden afgewikkeld’.

Hendrikje

Het Tassenmuseum aan de Herengracht bestond sinds 2007. Het begon met een particuliere verzameling van Hendrikje Ivo, haar echtgenoot Heinz en hun dochter Sigrid. Aanvankelijk toonden ze hun collectie in hun eigen huis in Amstelveen. Het was geen constante en chronologische verzameling als die van de modeafdeling van het Victoria and Albert Museum in Londen, maar een puur persoonlijk assortiment met topstukken uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw, maar ook met de nodige lacunes. High fashion en it-bags ontbraken bijvoorbeeld.

Het museum trok zo’n 70.000 bezoekers per jaar. Dat waren, zo vertelde Schaap in Het Parool, ‘serieuze verzamelaars, cultuur- en modeminnaars uit binnen- en buitenland, maar ook Nederlandse dames van buiten de stad die het heerlijk vinden om hier de high tea te gebruiken en door de ramen Amsterdam en de Amsterdammers te bekijken.’

Grootse plannen

Mannen kwamen er tot Schaaps aantreden weinig, constateerde ze. Jammer, vond ze. ‘Want we zijn er voor iedereen: oud en jong, vrouwelijk én mannelijk.’

Schaap, voormalig creative director bij tijdschriften en parfummerken, had grootse plannen met het Tassenmuseum. Ze was er enkele jaren eerder al eens voor haar plezier geweest. “Ik vond het er behoorlijk stoffig. Toen liep ik er voor weg, nu zie ik de potentie. Het mooie aan het gebouw is dat het echt een huis is; het is in de zeventiende eeuw gebouwd als burgemeesterswoning. Relatief klein, maar het heeft veel allure. Juist met het idee van een huis wil ik aan de slag. Ik ben dol op musea, maar ik wil met dit huis meer eigenheid.’’

Die visie heeft Schaap niet kunnen vervolmaken. Het Tassenmuseum sloot op 13 maart, een jaar en 13 dagen na haar aanstelling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden