Tankers blijven varen voor Somalische kust

De olietanker Sirius Star die door Somalische piraten is gekaapt, is dinsdag voor de Noord-Somalische kust gesignaleerd. Foto EPA Beeld
De olietanker Sirius Star die door Somalische piraten is gekaapt, is dinsdag voor de Noord-Somalische kust gesignaleerd. Foto EPA

DUBAI/MOGADISHU - De grote oliebedrijven uit het Midden-Oosten passen hun vaarroutes niet aan nu is gebleken dat piraten in de Indische Oceaan ook supertankers kunnen kapen. De bedrijven, waaronder Vela International dat eigenaar is van de gekaapte Sirius Star, zullen de Hoorn van Afrika niet mijden, lieten woordvoerders dinsdag weten.

De kustwateren voor Somalië zijn de gevaarlijkste ter wereld. Sinds januari zijn negentig schepen aangevallen, blijkt uit cijfers van het Internationaal Maritiem Bureau. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Bijna veertig schepen werden gekaapt, waarvan de piraten er nu nog zestien in handen hebben. Daarmee hebben de overvallers ook nog ruim 250 gijzelaars onder hun hoede. De piraten kregen per schip tot nu toe gemiddeld 1,6 miljoen euro losgeld.

Het Iraans staatsbedrijf NITC, de op één na grootste olie-exporteur van de OPEC-landen, liet weten extra voorzichtig te zijn na de kaping van de supertanker. ''We waren altijd al op ons hoede in deze regio, maar nu nog meer'', aldus een woordvoerder. De regio mijden was volgens hem nog geen optie.

Enkele bedrijven uit andere delen van de wereld, zoals Scandinavië, kiezen er wel voor om Afrika heen te varen in plaats van gebruik te maken van het Suez-kanaal. Omvaren is duur; het kost een bedrijf minstens drie weken extra. Vooral vervoerders van droge goederen zoals tarwe, speelgoed en muziekinstallaties bekijken nu of de extra kosten opwegen tegen het risico.

Het gebied waar de piraten huishouden, lijkt steeds groter te worden. Eerst beperkten de overvallers zich tot Somalische wateren, maar de Sirius Star werd vele kilometers ten zuiden daarvan gekaapt. Volgens experts zijn de piraten nu actief op een kwart van de Indische Oceaan.

Dat zorgt er ook voor dat de bandieten tussen de mazen van de internationale controles door varen. Een flink aantal marineschepen patrouilleert in de Golf van Aden, onder meer om te voorkomen dat de piraten de voedseltransporten van de VN in handen krijgen. Ook de Nederlandse marine is met een fregat aanwezig. Het gebied is echter te groot om overal tegelijk te kunnen zijn.

Het bestraffen van piraterij is lastig, mede omdat Somalië sinds 1991 geen functionerende regering meer heeft. Piraten worden nu overhandigd aan Kenia, zodat ze daar kunnen worden vervolgd. Het komt niet vaak voor dat piraten worden gepakt, maar de Britse marine trof er recent acht aan op een bootje. Die Somaliërs werden dinsdag overgedragen aan Nairobi. Eerder werd een aantal piraten in Frankrijk berecht.

De kapingen van de piraten kunnen de prijs van olie opdrijven. Bedrijven moeten veiligheidsmaatregelen nemen, lopen meer risico, betalen meer premie voor hun verzekering of varen verder van de kust, wat leidt tot hogere transportkosten. Die kosten worden doorberekend aan de consument, stellen economen.

De Sirius Star ging dinsdag voor anker bij de Somalische havenstad Haradhere. Het Saudische schip is de grootste tanker ooit gekaapt. Het schip vervoert ruim 2 miljoen vaten olie, een kwart van de dagelijkse Saudische olieproductie, met een waarde van 80 miljoen dollar. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden