Tandartsbezoek David hit op YouTube

David vraagt zich af of dit wel het 'werkelijke leven' is, na een tandartsbezoek in de YouTube-klassieker David after dentist. (veertig miljoen hits) Beeld
David vraagt zich af of dit wel het 'werkelijke leven' is, na een tandartsbezoek in de YouTube-klassieker David after dentist. (veertig miljoen hits)

In Upload cinema in De Uitkijk vanavond aandacht voor de populairste en opmerke­lijkste internet-filmpjes van 2009. Hoe een tandarts­bezoek een wereldhit werd.

In mei 2008 werd de achtjarige David door zijn vader naar de tandarts gebracht. Op het programma stond het verwijderen van een extra tand, een ingreep die bekend staat als hyperdontia. David werd met lachgas onder zeil gebracht; alles werd gefilmd door zijn vader, die het tandartsbezoek als een goede testcase voor zijn nieuwe videocamera beschouwde. Op de terugweg van de tandarts filmde hij zijn zoon op de achterbank van de auto, die nog zat te tollen van de verdoving en opeens heel anders ­tegen de wereld aankeek. 'Is this real life?' vraagt hij zijn vader (Is dit het echte leven?). Hij kijkt zijn vader glazig aan: 'Hé, je hebt vier ogen.' En even later: 'Why is this happening to me?' (Waarom gebeurt me dit?)

Begin januari 2009 zette de vader van David het filmpje op YouTube, voor algemeen gebruik. Was het een vergissing of deed hij het opzettelijk? De verhalen spreken elkaar tegen. Binnen een week had het twee minuten durende filmpje, inmiddels beter bekend als 'David after dentist' drie miljoen views en het zou in 2009 uitgroeien tot een van de best bekeken filmpjes op internet, ruim veertig miljoen views inmiddels. David en zijn ouders werden uitgenodigd door Amerikaanse talksshows en de vader van David begon een webshop waar je T-shirts met de bekendste uitspraken van zijn gedrogeerde zoon kunt bestellen. Bestseller is het 'Is this real life?'-shirt.

David after dentist is een van de filmpjes die vanavond te zien zijn in De Uitkijk waar Upload Cinema zijn maandelijkse (iedere eerste maandag van de maand) avond heeft met internetfilmpjes.

Vanavond is het thema 'Best Virals of 2009', de beste, interessantste en meestbekeken internetfilmpjes van het afgelopen jaar. Even tussendoor, een viral is een internetfilmpje door amateurs of door professionals op het net wordt gezet in de hoop dat het verspreid (vandaar de verwijzing naar 'virus') wordt via ­sites als Youtube of via sociale netwerken als Facebook en Hyves. Als een filmpje aanslaat kan het snel gaan.

Het is overigens niet de bedoeling, zegt organisator Dagan Cohen van Upload cinema, dat vanavond alleen maar de meest bekeken filmpjes langskomen. Hoewel ze niet om het viral-fenomeen van het jaar heenkunnen: het optreden van huisvrouw Susan Boyle in de talentenshow Britain's got talent werd in zijn YouTube-versie een onvoorstelbare tachtig miljoen maal bekeken. Het filmpje is interessant omdat eigenlijk niemand weet hoe uitgekiend het moment gemanipuleerd en geregisseerd was; van het malle dansje van Boyle tot aan het optrekken van de wenkbrauwen van jurylid Simon Cowell.

Het is deze combinatie van zogenoemde low budget spontaniteit en de daaropvolgende hype waar bedrijven een moord voor doen. Een van de best bekeken filmpjes van 2009 was een campagne van T-Mobile waarin een menigte op het Liverpool Street Station in een gechoreografeerde dans uitbarst. Het publiek stroomt toe en begint mee te doen en de dansers vast te leggen op hun telefoontjes. Aan het eind van het filmpje verschijnt de slagzin 'Life is for sharing. T-Mobile'. Kijkers bekeken deze commercial vrijwillig zestien miljoen keer.

Het programma van Upload Cinema: het beste van 2009 is in vier blokken verdeeld. Naast de zogenoemde consumentenfilmpjes (waaronder David after dentist) is er een blok gewijd aan de muziekvideo's die allang uit de MTV-hoek zijn getrokken. 'Muziekvideo's zijn verrwege de grootste categorie op internet,' zegt Dagan Cohen.

Er is een blokje dat gewijd is aan commerciële partijen die filmpjes op het net zetten; vaak vermomd als amateurfilmpjes. 'Dit jaar stond er voor het eerst een echte commercial in de top vijf van YouTube.' Het briljante Evian babies, waarin een stel skatende babies de verfrissende werking van Evian-bronwater demonstreren, werd afgelopen jaar 45 miljoen keer bekeken.

Grootste trend van het afgelopen jaar? 'De opkomst van de memes. Het bestond altijd wel, maar heeft dit jaar echt een enorme vlucht genomen.' Een meme is een variant op een bekend YouTubefilmpje. Meest 'gememede' moment? Kanye West die op het podium van de MTV Awards springt om de prijsuitreiking te verstoren.

Een van de beste memes van het jaar is een parodie op David after dentist. In Chad after dentist zit de broer van Darth Vader (Chad Vader, supermarktmanager) in vol ornaat achterin een auto. 'Is this real life?' vraagt hij met die stofzuigerstem. Ja, dit is het echte leven. Het filmpje is al acht miljoen keer bekeken. (MARK MOORMAN)

Upload Cinema: Het beste van 2009. 21.30 uur in De Uitkijk, Amsterdam en Cinerama, Rotterdam.

Website Upload cinema
Website De Uitkijk
Website David after the dentist

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden