PlusDamprijs

Tampons van biologisch katoen: 'Logisch'

Zes bedrijven strijden om de DAM Prijs voor de duurzaamste Amsterdamse mkb'er. Yoni, dat maandverband, inlegkruisjes en tampons maakt van biologisch katoen, vertegenwoordigt stadsdeel Centrum.

De verpakking kreeg ook aandacht: 'Het is een verzorgingsproduct.'Beeld Eva Plevier

Yoni viert het als een mijlpaal: sinds deze maand liggen haar tampons en maandverband van puur en alleen biologisch katoen bij 867 vestigingen van Albert Heijn.

En dat nog maar vijf jaar nadat Mariah Mansvelt Beck op doktersvoorschrift spoorslags op zoek moest naar katoenen tampons. Dat viel toen nog niet mee. Ze waren er wel, maar alleen bij natuurvoedingszaken en andere EKO-winkels.

Meer transparantie
Met vriendin Wendelien Hebly begon ze vorig jaar een eigen merk, vanuit hun webshop en concept stores om te beginnen. Vooral de laatste twaalf maanden gaat het hard. Via Marqt en Etos is Yoni nu doorgebroken naar het supermarktschap. "Een belangrijke stap, voor het eerst staat daar een product van katoen."

"Met de ingrediënten op het doosje," vult Hebly aan. Belangrijk, want veel vrouwen zijn gevoelig voor synthetische stoffen zoals plastic en parfums. Dit kan lijden tot irritaties. "En je hoeft er niet voor om te fietsen."

"Het moet iets zijn dat je gewoon meepakt met je andere boodschappen," zegt Mansvelt Beck. "En misschien wel de belangrijkste reden waarom we dit zijn begonnen: er moet meer transparantie komen in de markt."

"Ons uiteindelijke doel is de hele industrie te veranderen. Daarom zijn we zo blij dat we in de schappen liggen, naast de gangbare producten waarvan je niet per se kunt zien wat erin zit," zegt Hebly.

Schaamteproduct
Ze hebben toch al veel aandacht besteed aan het ontwerp van hun verpakkingen.

"Tampons en maandverband zijn best een schaamteproduct, het staat vaak wat verstopt achter het wc-papier. Maar de verpakking verdient net zoveel aandacht als elk ander verzorgingsproduct, zoals een shampoo of een crème. Want dat is het: een verzorgingsproduct."

Wendelien HeblyBeeld Eva Plevier

'Duurzaamheid zit diep verankerd in het hele bedrijf,' concludeert de jury van de DAM Prijs. Zo is het verpakkingsmateriaal van biologisch afbreekbaar plastic. Bij de logistiek, de inhuur van een communicatiebureau en huisvesting in kantorenpand De Groene Bocht aan de Keizersgracht is gekozen voor duurzame alternatieven.

"Maar de grootste impact is wel dat ons product van gecertificeerd biologisch katoen is, geen plastics bevat en ook geen parfums. Katoen is toch één van de meest bespoten gewassen," zegt Hebly.

Weinig discussie
"Het is bio-logisch, gewoon logisch dat je kunt kiezen voor dit alternatief. Tot op heden was die keuze er eigenlijk niet, waardoor vrouwen er nooit bij stil hebben gestaan, deels omdat het een taboe-onderwerp is.

Je krijgt iets van je moeder mee en dat blijf je dan gebruiken," concludeert Mansvelt Beck. "Er is weinig discussie onder vrouwen over de keuzes, dat proberen wij open te breken."

Dit is het laatste deel van een zesdelige serie. Stemmen kan tot 30 oktober op Amsterdam.nl/damprijs

Mariah Mansvelt BeckBeeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden