Talloze klachten Direct Wonen

Direct Wonen, in 1990 opgericht, claimt dat het er altijd op toeziet dat eigenaren toestemming geven voor verhuur. Screenshot directwonen.nl

AMSTERDAM - Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag krijgt jaarlijks tientallen klachten over de Amsterdamse woningbemiddelaar Direct Wonen, die gisteren zijn vergunning kwijtraakte. "Soms vragen ze achthonderd euro voor een heel klein rotkamertje," zegt Gert Jan Bakker van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. Hij is verheugd over de beslissing van de gemeente de vergunning in te trekken.

Direct Wonen is de grootste verhuurmakelaar van Amsterdam, en tevens van het land. Amsterdam heeft als enige Nederlandse gemeente een verordening waarin regels staan opgenomen waaraan woonbemiddelaars moeten voldoen. Bakker: "Dat zijn basisregels. Dat een woning niet mag worden verhuurd zonder toestemming van de eigenaar bijvoorbeeld." Maar Direct Wonen lapte die regels, aldus Bakker, keer op keer aan zijn laars.

Volgens de gemeente biedt Direct Wonen huurwoningen aan zonder schriftelijke toestemming van eigenaren, worden er voor goedkope huurwoningen, waaronder sociale huurwoningen, te hoge huren gevraagd en controleert het bureau niet of toekomstige huurders een huisvestingsvergunning hebben - noodzakelijk voor huren tot 548 euro per maand.

Direct Wonen zegt 'ontsteld' te zijn over het intrekken van de vergunning, die ze al twaalf jaar heeft. "Wij hebben gedurende de afgelopen jaren steeds getracht de interpretatie van de gemeente van de regels te begrijpen en ons aan te passen. Die interpretatie getuigt soms van weinig realiteitszin," aldus een woordvoerder.

Het bedrijf noemt de bewering van de gemeente dat Direct Wonen de regels negeert 'pertinent onjuist'. "De fouten die de gemeente ons aanwrijft, staan in onze ogen nog lang niet vast."

Het bedrijf kreeg de afgelopen jaren al verscheidene officiële waarschuwingen. "Maar ook daarna bleven de klachten bij ons binnenkomen," zegt Bakker van het Meldpunt. De meeste klachten die het Meldpunt krijgt, gaan over huurprijzen, die vaak veel hoger zijn dan volgens het zogeheten puntensysteem zou mogen, aldus Bakker.

"Dan komen huurders bij ons die twaalfhonderd euro betalen, terwijl de huurcommissie heeft bepaald dat hun woning maar vijfhonderd had mogen kosten." Ook zouden huurovereenkomsten nogal eens rammelen.

Enige tijd geleden werd in een gerechtelijke uitspraak een Amsterdamse huurster in het gelijk gesteld die vele duizenden euro's teveel betaalde huur terugvorderde van Direct Wonen. Het Meldpunt benadrukt overigens dat ook andere, kleinere bureaus de regels negeren.

"Het is opvallend dat ze graag zaken doen met expats, want mensen uit Sydney, Los Angeles en München weten natuurlijk niet zo goed hoe het hier werkt. Maar inmiddels weten die ons ook te vinden," aldus Bakker.

Direct Wonen, in 1990 opgericht, claimt dat het er altijd op toeziet dat eigenaren toestemming geven voor verhuur. Het benadrukt dat huurder en verhuurder volgens de Nederlandse wet vrij zijn zelf een prijs te bepalen. Het verhuurbedrijf zou huurders altijd wijzen op de mogelijkheid naar de huurcommissie te stappen en de hoogte van de huur te laten toetsen.

Volgens Direct Wonen werkt het beleid van de gemeente, waarbij de bemiddelaar de overeengekomen huurprijs moet toetsen, averechts en zoeken verhuurders steeds vaker zonder professioneel bemiddelingsbureau een huurder, om zich aan die regels te ontworstelen. "Dit kan toch zeker niet de bedoeling zijn."

Het bedrijf beraadt zich op verdere stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden