Talloze annuleringen bij Amsterdamse hotels

AMSTERDAM - Bij hotels in en om Amsterdam regent het momenteel annuleringen. Reisgroepen en congresorganisatoren bellen massaal af vanwege de onzekerheid in het luchtruim. ''Ik heb veel meer annuleringen dan ik het afgelopen weekend extra kamers heb kunnen verkopen.''

''Je merkte na vorige week donderdag even dat gasten langer bleven,'' zegt Robert Henke van Park Plaza Hotels, de uitbater van onder meer het Victoriahotel. ''Maar heel veel gasten hebben toch een manier gevonden om weg te komen. Nu is het grote probleem dat gasten die hebben geboekt, hier niet kunnen komen.''

Ook elders regent het annuleringen. ''Meerdaagse congressen en vergaderingen worden massaal geannuleerd, inclusief de bijbehorende kamers,'' zegt Kees Teer, directeur van het Dorinthotel op Schiphol. ''Ook reisgroepen blijven weg.''

''Gisteren hadden we een vergadering en een groot diner in eigen huis, die zijn afgebeld,'' aldus Remco Groenhuijzen, directeur van Novotel, het grootste hotel van de stad. ''Dit weekend hadden we een boeking voor 250 kamers voor een bedrijfscongres in de RAI. Daarvan zijn er 160 niet komen opdagen. Ik kan me niet voorstellen dat die bijeenkomst is doorgegaan.'' De RAI claimt echter geen nadelige gevolgen van de situatie te ondervinden.

Ook de rest van de week zal het Novotel met lege kamers zitten. ''Terwijl dit zowel voor zakelijke gasten als toeristen een hele drukke week zou zijn.'' De omzetderving weegt volgens hem niet op tegen de extra inkomsten van het afgelopen weekend, toen circa honderd kamers bezet bleven omdat gasten niet konden vertrekken.

NH Hoteles, de grootste hotelexploitant van Nederland, kampt met dezelfde problemen. ''Onze vestiging op Schiphol zit nog wel vol mensen,'' zegt directeur Arco Buijs van NH Hoteles, ''maar in Amsterdam is het nu duidelijk rustiger.''

NH gaat coulant om met annuleringen. ''Zolang er niet gevlogen wordt, kunnen gasten zonder bijkomende kosten afzeggen,'' zegt Buijs, die zondag na een autorit van achttien uur terugkeerde uit Madrid. ''Wij hebben net een congres in Utrecht, met kamerboekingen die zich uitstrekten tot Amersfoort en Bussum, moeten annuleren.''

Op Schiphol stonden afgelopen weekend zelfs al kamers leeg, omdat de hotels niet wisten of de bijbehorende gasten nog zouden komen. ''Een gast vertellen dat zijn gereserveerde kamer is vergeven, is het laatste wat je wilt doen,'' zegt Teer, ook voorzitter van het overlegorgaan van Schipholhotels. ''Wij hadden om die reden elke avond nog enkele kamers over.''

''Iedereen denkt dat de hotels op Schiphol topomzetten draaien omdat niemand van de luchthaven weg kwam. Afgelopen weekend hebben we wel wat omzet opgepikt, maar dat gaan we deze week net zo hard weer verliezen.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden