Talentvol en werkloos, maar wel een modeshow in het Rijks

Vijf werkloze maar talentvolle ontwerpers toonden vanavond hun gezamenlijke kledingcollectie tijdens een catwalkshow in de passage van het Rijksmuseum. Bedrijven en organisaties verenigden zich om de jonge ontwerpers een podium te geven. 'De kosten voor de modeshow lopen makkelijk over de 100.000 euro.'

Een model loopt over de 'catwalk': het tunneltje van het Rijksmuseum.Beeld anp

Je bent officieel ontwerper en je bent talentvol, want cum laude afgestudeerd aan het Rietveld, AMFI of een andere design academie. Er is alleen één probleem. Geld verdienen met dat talent is moeilijk.

Mode Amsterdam (MOAM) bedacht een oplossing. Dit jaar organiseerde het modecollectief onder leiding van de oud AMFI student Martijn Nekoui voor de tweede keer een begeleidingstraject. Grote bedrijven zoals KLM en Philips werkten belangeloos mee en ook Nekoui maakt geen winst.

Van de acht designers uit de eerste editie, hebben er nu zes een baan in de Nederlandse mode-industrie, op plekken zoals Miss Etam, Claes Iversen en Tony Cohen. Dat zij een baan hebben is niet volledig toe te schrijven aan Moam, erkent initiatiefnemer Nekoui. 'Maar deelnemers vergroten wel hun netwerk, krijgen naamsbekendheid en doen ervaring op. Dat geldt ook voor deze lichting.'

Moam stond de vijf ontwerpers bijna een half jaar bij vanaf de conceptontwikkeling tot de collectie presentatie gisteravond. De deelnemers kregen op wekelijkse basis coaching van bekende namen in de industrie, denk aan Viktor&Rolf, Claes Iversen en Mart Visser. 'Het was heel cool om van coaches met zo veel ervaring feedback te krijgen', zegt ontwerpster Anbasja Blanken.

Het collectief spaarde de kosten voor het neerzetten van de modeshow uit door samen te werken met andere partijen: coupeurs van Meester Opleiding Coupeur, het Textielmuseum en bedrijven zoals KLM en Philips. Het textielmuseum leverde stof, KLM leverde items uit oude vliegtuigen (van veiligheidsriem tot schroef), Philips een strijk- en stoomtechnologie. 'Dat scheelt tonnen', zegt Nekoui. 'Alleen voor het afhuren van het Rijksmuseum ben je al 100.000 euro kwijt.'

Gunfactor
Nekoui weet hoe het moet: hij studeerde in 2012 af en zette zichzelf op de kaart met zijn afstudeerproject MOAM. Hij werkte sindsdien onder andere samen met de in december overleden Frans Molenaar, ontwerpduo Viktor&Rolf, en warenhuizen zoals Hema en De Bijenkorf.

Hoe hij het elke keer voor elkaar krijgt om bedrijven belangeloos mee te laten werken? Moam heeft volgens hem een gunfactor omdat het geen winstoogmerk heeft. En hij kiest specifiek voor Nederlandse bedrijven. 'Die begrijpen het concept. Buitenlandse bedrijven hebben ook interesse getoond, maar willen er iets voor terug. Hun logo groot op de deurmat, of een show over de grens. Dat doe ik gewoon niet. Daar schieten de ontwerpers niks mee op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden