Tachtig minder verkeersdoden in 2013

In 2013 zijn in Nederland 570 mensen omgekomen in het verkeer. Dat zijn er 80 minder dan in 2012, een daling van ruim 12 procent. Die daling is aanzienlijk sterker dan het Europees gemiddelde van 8 procent. Er vielen vooral minder dodelijke verkeersslachtoffers onder motorrijders, maar ook onder inzittenden van personenauto's, fietsers en voetgangers.

Archieffoto van een ongeval met twee verkeersdoden op de A15 Beeld anp

Het Centraal Bureau voor de Statistiek en het ministerie van Infrastructuur hebben deze cijfers vandaag bekendgemaakt. Minister Melanie Schultz zegt over de cijfers: 'Ik ben blij dat de daling van het aantal verkeersslachtoffers doorzet. Deze cijfers bevestigen dat Nederland een van de meest verkeersveilige landen ter wereld is. Hoe minder slachtoffers op de weg, hoe beter. We willen nog verder terug naar maximaal 500 in 2020.'

Omdat veruit de meeste doden vielen op gemeentelijke wegen heeft minister Schultz met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten afgesproken dat gemeenten met een lokale aanpak veilig fietsen komen.

Kinderen
Het aantal kinderen (tot 18 jaar) dat omkwam in het verkeer daalde vorig jaar van 40 naar 23. Dat is een vermindering van 42,5 procent. Ook onder 65-plussers vielen minder dodelijke slachtoffers, maar zij bleven met 230 een kwetsbare groep. Vooral op de fiets kregen veel ouderen vorig jaar een dodelijk ongeluk.

Motorrijders
Het aantal slachtoffers daalde bij vrijwel elke vervoertype. Onder motorrijders is een forse daling van 46% te zien. Het aantal fietsers dat omkwam in het verkeer daalde met 8%. De meeste slachtoffers vielen net als in voorgaande jaren onder mensen in een personenauto, maar ook in deze groep is een daling van 17% te zien.

Snelwegen

Uit de cijfers blijkt dat op wegen waar 130 km per uur gereden mag worden het aantal dodelijke slachtoffers in 2013 toenam van 2 naar 12. Op wegen waar de maximumsnelheid 120 km per uur bedroeg, daalde dat aantal van 39 naar 23. Volgens het ministerie komt dat onder meer doordat het aantal wegdelen met een maximumsnelheid van 120 km per uur is verminderd ten gunste van wegdelen waar 130 gereden mocht worden.

Volgens de ANWB blijft het aantal slachtoffers op 80 km-wegen een punt van aandacht, meldde de bond vandaag in een reactie op de cijfers. 'Op deze wegen gebeuren ernstige bermongevallen, frontale aanrijdingen en aanrijdingen met bomen, ongevallen met een vaak dramatische afloop. De inzet van de ANWB is er opgericht om samen met provinciale wegbeheerders 80 km-wegen veiliger te maken.'

Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat er meer winst te behalen valt onder ouderen en voetgangers. De 65-plussers blijven met 230 doden een kwetsbare groep. 'Wij zien de cijfers als een aanmoediging om onze huidige activiteiten voort te zetten', meldde VVN-directeur Linda van der Eijck. Zij vindt het aantal verkeersdoden wel nog steeds te hoog. 'Daar nemen we geen genoegen mee. Nederland is weliswaar een van de meest verkeersveilige landen in Europa, maar dat betekent juist dat we de aandacht moeten blijven vasthouden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.