Symons verongelukt in Dakar-rally

OUARZAZATE - De Dakar-rally en de dood, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dinsdagochtend verongelukte de Zuid-Afrikaanse motorrijder Elmer Symons bij een zware val op de proef tussen Er Rachidia en Ouarzazate in Marokko, het eerste fatale ongeval in de 29ste editie van de woestijnrally.Een helikopter van de medische dienst was binnen acht minuten op de plek des onheils, maar toen was Symons al overleden. Het was de eerste keer dat de 29-jarige Zuid-Afrikaan als wedstrijdrijder meedeed aan de Dakar-rally. Eerder was hij twee keer lid van de assistentiekaravaan.

Symons is de 24ste deelnemer die overlijdt in de bijna dertigjarige historie van 'le Dakar' en de vierde coureur in de laatste drie jaar. Ondanks de aangescherpte reglementen en de talrijke hulpmiddelen waarmee de coureurs en voertuigen zijn uitgerust, zijn fatale ongelukken niet te voorkomen.

''Een rally blijft een rally,'' benadrukte Dakar-directeur Etienne Lavigne gisteren. ''Als organisatie zullen wij er alles aan doen om de veiligheid te verhogen. Maar dit is de gevaarlijkste race ter wereld en de rijders zijn zich daar als geen ander van bewust.''

Beschermingskraag

De laatste ontwikkeling op het gebied van veiligheid is de Leatt-nekbrace, vernoemd naar de Zuid-Afrikaanse chirurg die de beschermingskraag in samenwerking met KTM en BMW uitdacht. Dit jaar bood organisator ASO alle motorrijders een brace aan met 25 procent korting aan. In deze editie dragen 89 rijders zo'n kraag; de organisatie slaagde er nog niet in om de nieuwste vinding al verplicht te stellen, maar dat gebeurt zeker wel voor de editie van 2008.

Symons overleed door een gebroken nek en had geen kraag om. ''Maar uit medisch onderzoek is inmiddels gebleken dat een brace niet had geholpen,'' zei Lavigne.

Nieuwe maatregelen

De organisatie kondigde in de voorbije jaren met grote regelmaat nieuwe maatregelen af. De hoeveelheid benzine is aan regels gebonden om de machines lichter te maken, en de Dakar-organisatie geeft elk jaar cursussen voor deelnemers die in de rally debuteren, er zijn maximumsnelheden ingevoerd en sentinel en iritrack zijn verplicht gesteld. Met sentinel kunnen rijders hun voorgangers waarschuwen bij passeeracties en met het geavanceerde iritrack-systeem weet de organisatie altijd waar het voertuig zich bevindt en of het nog in beweging is. Als een coureur valt, kan direct actie worden ondernomen.

Het tragische ongeval van Symons bewees opnieuw dat het slechts hulpmiddelen zijn. Tijdens de briefing gisteravond in het bivak van Foum Zguid riepen de toppers Marc Coma, Chris Blaise en Cyril Despres alle deelnemers op om toch vooral voorzichtig te zijn in de woestijn.

© Het Parool, 10-01-2007

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden