Symbol *****

null Beeld

Regie: Hitoshi Matsumoto
Met: Hitoshi Matsumoto, David Quintero, Adriana Fricke, Carlos C. Torres

In Mexico bereidt de gemaskerde worstelaar Escargotman zich voor op een wedstrijd waarin hij kansloos lijkt. Hij wordt door een opgefokte non naar de arena gereden, waar hij slechts twee fans heeft: zijn vader en zoon.

Elders ontwaakt een Japanse veertiger in kinderpyjama, in een lege witte ruimte zonder in- of uitgang. Hij verzet zich luidkeels tegen zijn gevangenschap, maar raakt al snel gefascineerd door de cherubijntjes die giechelend uit de muren komen, en er weer in verdwijnen. Alleen hun piemeltjes steken nog naar buiten. Wanneer hij er eentje aanraakt valt er een tandenborstel uit de muur. De man schreeuwt het uit: wat is dit?

Wie Symbol ziet, stelt dezelfde vraag. Met zijn tweede speelfilm logenstraft de Japanse komiek, scenarioschrijver en regisseur Hitoshi Matsumoto de opvatting dat elke film in een historische traditie geplaatst kan worden. Matsumoto's debuut Dai Nipponjin (Big man Japan, 2007) was ook knotsgek, maar kon als een parodie op Japanse reuzenmonsterfilms als Godzilla worden omschreven.

Symbol is minstens even grappig, maar dermate bizar, onvoorspelbaar en origineel dat de film zich met niets laat vergelijken. Vooruit: het komische spel en de krankzinnige beproevingen van hoofdrolspeler Matsumoto doen een beetje aan de uitzinnige cartoons van de Amerikaanse animator Tex Avery
denken.

Net als Takeshi Kitano werd Matsumoto in eigen land beroemd als de olijk domme helft van een manzai-duo, maar Escargotman vervult in Symbol niet de traditionele rol van aangever. Wanneer de verhaallijnen rond de worstelaar en de pyjamaman eindelijk bij elkaar komen, krijgt Symbol het aanzien van een monumentaal uitgesponnen grap met een briljante clou, maar daar blijft het niet bij. Matsumoto doorloopt met een perfect komische mimiek en timing alle stadia van baby tot grootmeester.

Hij koppelt een technisch verbluffende stijl aan symboliek die religieus aandoet, maar voortdurend met humor ondergraven wordt. Wat is dit? Een meesterwerk. Heden op tournee langs Nederlandse theaters, en alleen de komende week in Amsterdam te zien. (BART VAN DER PUT)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden