PlusFilmrecensie

Sweet Country zet het genre western grondig op zijn kop

Hoewel Sweet Country zich in veel opzichten bedient van de elementen van een klassieke western, zet regisseur Warwick Thornton het genre grondig op zijn kop.

Beeld Sweet Country

Op de achtergrond horen we een groep mannen vechten - een ruzie tussen blanke cowboys en Aboriginals, die duidelijk een racistische achtergrond heeft. Maar regisseur Warwick Thornton laat het gevecht niet zien in de openingsbeelden van zijn tweede speelfilm, Sweet Country.

In plaats daarvan richt hij zijn camera op een pot kokende zwarte smurrie - koffie, wellicht - op het vuurtje waaromheen de vechtende mannen zich hadden verzameld.

Op zijn kop
Het is een messcherpe visuele metafoor voor de onderhuidse woede die ten grondslag ligt aan zijn uiterst beheerste film, en een passend eigenzinnige aanhef.

Want hoewel Sweet Country zich in veel opzichten bedient van de elementen van een klassieke western, zet Thornton (die met zijn zoon Dylan River ook het camerawerk voor de film verzorgde) het genre grondig op zijn kop.

Zijn losjes op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal speelt zich af in de noordelijke staten van Australië in 1929.

Aboriginal Sam Kelly (Hamilton Morris) vermoordt uit zelfverdediging de blanke landeigenaar Harry March (Ewen Leslie). Eerder had de gewelddadige alcoholist March, die Aboriginals aanduidt als 'zwartvee', Sams vrouw Lizzie verkracht en de half-Aboriginaltiener Philomac (gespeeld door de tweeling Tremayne en Trevon Doolan) letterlijk aan ketenen gelegd.

Uitbuiting
Maar in de ogen van de blanke dorpelingen doet dat er allemaal niet toe. Er wordt een klopjacht op Sam en Lizzie ingezet, geleid door de haatdragende sergeant Fletcher (Bryan Brown) en met onwelwillige medewerking van de goedaardige priester Fred Smith (Sam Neill).

Hoe verder de groep de wildernis in trekt, hoe minder 'zoet' het landschap echter blijkt.

Tussen de regels door legt Thornton intussen bloot hoe het moderne Australië werd gebouwd op onderdrukking, uitbuiting en slaven­­­­arbeid. Hoe mooier hij dat zoete landschap in beeld brengt, hoe scherper de lelijke daden van zijn personages zich daartegen aftekenen.

Sweet Country

Regie Warwick Thornton
Met Hamilton Morris, Tremayne & Trevon Doolan
Te zien in FC Hyena, Filmhallen, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden