Plus

Sven Ratzke is nog niet klaar met David Bowie

Zijn voorstelling Starman over David Bowie is komende week voor het laatst in Nederland te zien. Sven Ratzke kondigt nu een tweede show rond Bowie aan: Where Are We Now gaat volgend jaar in première. 'Die liedjes komen zo hard binnen.'

Sven Ratzke: 'David Bowies periode voor hij de mainstream bereikte vond ik het interessantst.' Beeld Dennis Veldman

Nog drie voorstellingen en dan zou Sven Ratzke klaar zijn met David Bowie. Na meer dan 200 opvoeringen is zijn voorstelling Starman vanaf maandag voor het laatst in Nederland te zien in het DeLaMar Theater.

De show, internationaal gelauwerd als hallucinerende trip door Bowies glamrockjaren, ging in oktober 2015 in première. Drie maanden later overleed Bowie, die - vermoedelijk al zwaar ziek - nog zijn toestemming had gegeven voor de show. Die was noodzakelijk om liedjes als Space Oddity en Starman in een nieuwe theatrale vorm te mogen gieten.

"Ik heb Bowie niet persoonlijk gesproken," zegt Ratzke. "Maar zijn management liet weten dat hij persoonlijk opnames van mij wilde bekijken. Na maanden wachten kreeg ik het verlossende bericht: 'I love it. This guy is crazy'."

In een koffiecafé in de buurt van zijn huis in de Watergraafsmeer vertelt de Nederlands-Duitse theatermaker (41) over het moment dat hij hoorde van Bowies plotselinge dood.

"Ik zat midden in de tournee toen ik het hoorde. Ik was in die maanden zo met hem bezig dat ik me persoonlijk met hem verbonden voelde. Ter voorbereiding had ik met veel van zijn vrienden gesproken, zijn vaste saxofonist werkte mee aan het album dat ik maakte. Het voelde echt alsof ik Bowie heel goed kende. En toen stierf hij ineens."

Bowies nagelaten meesterwerk Blackstar durfde hij pas later te beluisteren. Het raakte hem zo diep dat Ratzke na Starman opnieuw een Bowieproject aankondigt. Where Are We Now gaat dat heten, naar een song van Bowies een-na-laatste album The Next Day uit 2013. Ratzke gaat onder meer nummers van die plaat en van Blackstar zingen, slechts begeleid aan de vleugel.

Hij probeerde het recent uit in New York. "De meest emotionele show die ik in mijn leven heb gegeven. Die liedjes komen zo hard binnen. Bij het publiek, maar ook bij mij."

Ivo van Hove
Het programma gaat in oktober in wereld­première in Berlijn. De eerste Nederlandse voorstelling is begin 2020 in De Kleine Komedie. Tegen die tijd is in DeLaMar de musical Lazarus, door Bowie geschreven en geregisseerd door Ivo van Hove, al te zien. Was Ratzke, net als Bowie een kunstenaar die speelt met gender en seksualiteit, geen kandidaat voor de hoofdrol?

De vraag maakt hem ongemakkelijk. "De Volkskrant belde een paar maanden geleden: 'Geef maar toe dat jij het gaat doen.' Maar ik ben er niet voor gevraagd, hoogstens gepolst."

Gijs Naber gaat de rol spelen. Ratzke: "Het is goed dat er een echte acteur is gekozen. Ik ben wel benieuwd hoe hij gaat zingen; bij Bowie draait het toch om de muziek."

Dat Ratzke ruimte heeft voor nieuwe plannen is indirect het gevolg van zijn zelf afgekondigde jubeljaar 2018. Hij vierde er zijn negentienjarig jubileum als artiest mee. "Als mensen vragen: '19 jaar? Is dat niet raar?' antwoord ik: 'Ik ben ook een beetje raar.'"

Intimiteit
Als cadeau aan zichzelf nam hij drie voorstellingen in reprise: It's Wunderbar (na de kerstdagen weer in Nederland te zien), For One Night Only en Starman.

"Een soort reizende overzichtstentoonstelling," zegt hij zelf. "Fijn om te doen. Het gaf me de gelegenheid beter te beseffen hoeveel ik heb om blij mee te zijn. En ook om te concluderen dat ik nog steeds beter wordt in mijn vak."

Onbewoond eiland
Hij is tevreden met de huidige schaalgrootte van zijn loopbaan, zegt hij. Hij kan optreden in landen als Duitsland, de VS, Mexico en Australië, voor uitverkochte zalen.

"Of ik droom van Carré, werd me laatst gevraagd. Tja, dan was ik daar nu wel gaan staan in plaats van drie keer in DeLaMar. Het gaat om keuzes maken. Mijn voorstellingen zijn gebaat bij intimiteit."

Ratzke bewaakt nauwgezet de balans tussen zijn privéleven en de aandacht van het grote publiek. "Sinds een paar jaar ben ik me beter bewust van het belang van publiciteit, maar er zijn grenzen. Wat voor zin heeft het voor mij op televisie te komen als ik niet over mijn vak kan praten? Wat zou het mij helpen als ik voor de ­camera op een onbewoond eiland probeer te overleven?"

Hij grijpt terug naar David Bowie. "Zijn periode voor hij de mainstream bereikte vond ik het interessantst. Toen wist je geen moment wat je kon verwachten. De grote hits in het Nederlandse theater zijn vaak nogal voorspelbaar, gecontroleerd, terwijl ik juist naar het theater ga om de controle te verliezen."

Sven Ratzke staat met Starman in het DeLaMar Theater in Amsterdam van 24-26/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden