Suzanne Vega brengt verhalende liedjes

Suzanne Vega tijdens een optreden in Basel 200. Foto ANP Beeld
Suzanne Vega tijdens een optreden in Basel 200. Foto ANP

'Is Amsterdam een man of een vrouw?'' vroeg Suzanne Vega vrijdagavond aan haar publiek in de Melkweg. ''Jong of oud? Goed of slecht?'' Enfin, de hoofdstad bleek een vrouw; onweerstaanbaar, maar met hier en daar ook wel wat vileine trekjes, meenden veel fans. ''Ongeveer net als New York, dus,'' concludeerde Vega en zette New York is a woman in, een van de mooiste liedjes van haar album Beauty & crime uit 2007.

Beauty & crime is zoals veel van haar werk een soort in liedjes gevangen fotoalbum van New York, de stad waar Vega al vrijwel haar hele leven woont. Het is misschien wel haar beste plaat sinds de jaren tachtig.

Het is dit jaar precies een kwart eeuw geleden dat Suzannes debuutalbum verscheen. En een kwart eeuw geleden dat ze voor het eerst in ons land speelde, een dubbelconcert met John Cale in Paradiso. Cale kwam er die gedenkwaardige avond in oktober 1985 niet aan te pas.

Suzannes eerste twee platen waren destijds commerciële klappers. Ze blies het wat doodgebloede genre van vrouwelijke singer-songwriters nieuw leven in en effende het terrein voor Tracy Chapman, Michelle Shocked, Melissa Etheridge en tal van anderen. Zelf had Suzanne Vega vanaf de jaren negentig amper nog hits, maar haar opgebouwde krediet was zo groot dat ze tot op de dag van vandaag kan rekenen op een trouw publiek.

Haar kracht zit in de kwaliteit van haar liedjes, waarvan de teksten en inhoud tegen de literatuur aan leunen, en haar karakteristieke 'droge' stemgeluid, ontdaan van alle galm. Haar zingen is het tegenovergestelde van wat bijvoorbeeld in de r&b gebruikelijk is: niks kringeltjes en krulletjes; duidelijk het verhaal overbrengen daar gaat het om.

Suzanne Vega, 51 inmiddels. Vrouw met meisjesgezicht. In Amsterdam wordt ze slechts begeleid door gitarist Gerry Leonard, een geroutineerde allrounder die de afgelopen decennia ook veel met Laurie Anderson en David Bowie werkte. Zijn rol is creatief en functioneel, net als
op de nieuwe cd-serie Close-up waarop Vega haar oude werk opnieuw brengt, gegroepeerd naar thema.

De twee delen die tot dusverre van Close-up zijn verschenen, Love songs en People & places, stonden vrijdag centraal in de Melkweg. Maar daar zaten wel vrijwel alle favorieten bij: Marlene on the wall, Luka en Tom's diner. Suzanne zong ze mooi en haarscherp verstaanbaar. Als een diashow van het New Yorkse leven. Want net als Lou Reed beschouwt zij zich als een kroniekschrijfster van die stad, al draait het bij haar toch wat minder om goot en zelfkant. (PETER BRUYN)

Suzanne Vega
5 november in Melkweg The Max

www.myspace.com/suzannevega

undefined

Suzanne Vega. Foto EPA Beeld
Suzanne Vega. Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden