Supers makkelijke prooi

DRUTEN - De recente overvalgolf op supermarkten is een direct gevolg van bezuinigingen op de beveiliging tijdens de 'prijzenoorlog'. Veel supermarkten hebben de veiligheidstraining van hun medewerkers geschrapt vanwege de kosten.Dat zegt Wim Rikken, directeur van Doen, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de opvang van winkelpersoneel en traumabestrijding na 'calamiteiten' zoals gewapende roofovervallen.

Na jaren van verbetering is het aantal supermarktovervallen vorig jaar omhoog geschoten van 91 naar 116. En de trend zet door; het eerste weekeinde van februari was het voorlopige dieptepunt: gewapende criminelen sloegen acht keer toe.

''De daders hebben blijkbaar door dat het makkelijk gaat,'' zegt Rikken, ''Een geslaagde overval is dus voor herhaling vatbaar.''

De criminelen slaan bij voorkeur 's ochtends vroeg toe aan de achterkant van de winkel, als de vrachtwagen met verse waar gelost moet worden. De supermarktmedewerkers houden zich dan volgens Rikken vaak niet aan de veiligheidsprocedures. Hij baseert dat onder meer op een steekproef in december bij een groot aantal supers. Rikken: ''Bij de helft werd het protocol niet op de juiste manier gevolgd. Meest gemaakte fout is dat de medewerkers niet eerst kijken wie er aan de deur staat, voordat ze hem openen. Zelfs als wij het kijkoog afdekten, ging de deur toch open uit nieuwsgierigheid,'' aldus Rikken.

Het verloop onder supermarktpersoneel is hoog. Worden nieuwe medewerkers niet getraind, dan verliest de winkel snel zijn aanwezige veiligheidskennis. De ketens 'hebben zichzelf in slaap gesust', stelt Rikken. ''Tachtig procent van de supers heeft tegenwoordig een camerasysteem. Maar het is veel belangrijker dat je mensen scherp zijn. Een camera spreekt niet iemand aan die loopt te spioneren in de winkel.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden