Plus

Supermarktketen Dirk investeert in groei en webwinkel

De bekende tas moet de straten van de stad veel roder kleuren dan nu; de keten van supermarkten zet in op groei, ook in hartje Amsterdam. Daarnaast begint Dirk van den Broek een webwinkel voor boodschappen.

Marcel Huizing, formuledirecteur van Dirk Beeld Mats van Soolingen

Hij is er nog van onder de indruk, de verwoestende brand die de Dirk in Volendam een week geleden in de as legde. Inmiddels kunnen de Volendammers weer boodschappen doen. Online.

"We zijn na de brand direct gaan nadenken hoe we dat konden opvangen," zegt Dirkdirecteur Marcel Huizing. "Ik ben bij onze IT-afdeling binnengelopen. Die zeiden twee, drie ­weken nodig te hebben om een online bezorgservice op te zetten, dirkboodschappen.nl. Ik gaf ze drie dagen. En het is gelukt."

Springplank
Volendammers kunnen er nu hun boodschappen online bestellen, die worden dan in een ­vestiging in Hoofddorp verzameld en naar
Volendam gereden. "Daar hebben we nu een pick-uppoint, onze eerste."

De webwinkel mag uit nood zijn geboren, maar volgens Huizing kan dit een springplank zijn voor meer activiteiten op internet. "Als dit een succes is, sluit ik niet uit er een bezorg­service komt. We doen veel ervaring op met het opzetten en onderhouden van een webwinkel."

"Een supermarkt moet online aanwezig zijn. Plannen waren er al, maar we legden de nadruk op de groei van het aantal vestigingen, internet zou wel komen. Maar nu we plots worden gedwongen een oplossing te bedenken voor Volendam, blijkt het snel te kunnen."

Dirk Osdorp
Een klein jaar is Huizing nu verantwoordelijk voor Dirk van den Broek. Veel roder lopen ze niet rond bij de keten. "Ik werk er al twintig jaar," zegt de 39-jarige formuledirecteur. "En ik ben geboren boven de Dirk in Osdorp."

Onder Huizing laat Dirk een flinke groeispurt zien. Dit jaar zijn zes nieuwe zaken geopend. Voor het merendeel op - voor de keten uit ­Amsterdam - exotische locaties als Raalte en omgeving. Dit jaar komen er zeker drie bij.

Dirk in Amsterdam Beeld Het Parool

"We groeien vanuit de plekken waar we al zitten verder Nederland in, steeds een plaatsje verder. We hadden al een vestiging in Deventer, dan is Raalte de volgende stap." En Dordrecht maakt de afstand naar de Zeeuwse en West-­Brabantse Dirks weer een stukje kleiner.

Een eenzame Friese enclave in Drachten wordt de komende tijd stapsgewijs met de rest van het Dirkgebied verbonden.

StadsDirk
De zevende nieuwe vestiging gaat volgende maand open in de Warmoesstraat. "Een ontzettend lastige plek voor een supermarkt, maar wel een plek waar we als Dirk moeten zitten."

De locatie en het kleine oppervlak betekenen een flink aangepast assortiment. "Er komt relatief veel kant-en-klaar en je gaat er geen kratten bier vinden, wel sixpacks. Het wordt geen toeristenwinkel;, je kunt er prima de dagelijkse boodschappen te doen."

Een 'StadsDirk', een op de stad toegespitste supermarkt, is niet aan de orde. "Ik sluit niet uit dat die er ooit zal komen. Als dit ­bevalt, kunnen we meer kleinere winkels in binnensteden openen. In Amsterdam liggen nog veel kansen. We vinden de stad nu veel te blauw," verwijst hij naar de huiskleur van de alomaanwezige marktleider Albert Heijn. "Wij willen de stad weer wat roder maken."

Huizing sluit niet uit dat er eind volgend jaar circa 130 Dirkvestigingen zijn, tegen 112 nu. "We zijn een gezond bedrijf en kunnen onze groei zelf financieren.

Mosterdsoep
Hij waakt voor de te snelle groei. "Winkels openen is geen doel op zich. Elke nieuwe vestiging moet duurzame groei toevoegen. Ik ben ook verantwoordelijk voor de 12.000 medewerkers en hun gezinnen. Het doel is een gezond bedrijf. Als dat met de huidige 112 zaken kan, is dat ook goed."

Daarnaast verandert de nieuwe formuledirecteur Dirk van binnenuit. "We willen meer verschillende producten aanbieden in plaats van veel variaties van hetzelfde," zegt hij in de Dirk aan het Marie Heinekenplein.

"We verkochten 23 soorten tomatensoep, maar geen mosterdsoep. Nog altijd hebben we elke soort, maar nog maar een van elk, zodat we ook andere soepen kunnen bieden." Ook bepaalt de locatie meer dan voorheen het assortiment. "Zo hebben we aan het Heinekenplein een assortiment glutenvrij en een grote bio­afdeling. Dat doen we elders veel kleiner."

Er wordt niet alleen gesleuteld aan het aanbod. "Hier aan het Marie Heinekenplein staat nu een zelfsnijmachine voor brood. Klanten ­bepalen zelf de dikte van hun boterhammen. Dat zie je meteen terug in de omzet. We zetten nu in alle vestigingen zo'n machine."

Imagoprobleem

Bij de zoektocht naar personeel worden supermarkt gehinderd door een imagoprobleem, waardoor mensen te vaak voor een andere bedrijfstak kiezen. Zonde, vindt Dirkdirecteur Marcel Huizing.

"Er wordt neergekeken op supermarktwerk en ik begrijp niet waarom. Werken bij een supermarkt biedt veel mogelijkheden."

"Zeker bij ons heb je veel zelfstandigheid en een grote verantwoordelijkheid. Voor je het weet, ben je verantwoordelijk voor een afdeling of leidt je de hele zaak. Dan ben je wel de baas van een bedrijf dat wekelijks 250.000 euro omzet en 120 man personeel in dienst heeft."

Er werken nu circa 250.000 mensen in een Nederlandse supermarkt. Moeite om personeel te vinden heeft Dirk nog niet, maar dat kan met de aantrekkende economie en de aantrekkingskrahct van ander werk veranderen.

"We zijn heel actief op zoek naar personeel, zowel jong als oud."
Vooral het vermeende lage salaris lijkt voor veel mensen een obstakel voor een carrière bij een supermarkt. De branche loopt tegen een imagokampt met het imago vooral goedkope jeugd te gebruiken voor handwerk en volwassenen zo snel mogelijk te lozen. Maar werken in de supermarkt wordt niet slechter betaalt dan werk in bijvoorbeeld
de horeca. In de supermarkt-cao is de leeftijd voor het jeugdloon verlaagd tot 22 jaar en stijgt het loon in drie jaar 5 procent.

Huizing wil met brancheorganisatie CBL actie ondernemen om het imago te verbeteren "Het werk is te onbekend en niet voldoende gewaardeerd. We moeten daar iets aan doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden