Supermarkten 50 miljoen extra omzet bij halve finale

Het WK voetbal heeft tot nu toe 29 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd voor Nederlandse supermarkten. Als Oranje de halve finale haalt, kunnen de supers rekenen op zo'n 50 miljoen euro aan extra verkopen. Dat meldt onderzoeksbureau GfK vandaag.

Beeld anp

In de afgelopen week hebben de supermarkten 678 miljoen euro omzet behaald, ofwel een stijging van 1,2 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Zo'n 1,13 miljoen huishoudens kochten afgelopen week een 'Oranje' product. Dat is 14,5 procent van alle Nederlandse huishoudens.

Oranjevla en tompoucen
De populairste Oranjeproducten waren Campina Oranjevla, AH Oranje tompoucen, Mona Oranjepudding, Mini Babybel rood en Buys Oranjezoenen. Volgens de onderzoekers werden in Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant afgelopen week verhoudingsgewijs de meeste Oranjespullen gekocht; in Overijssel, Friesland en Limburg juist minder.

Vorige week heeft 4,2 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, ruim het dubbele van een gemiddelde week en ook meer dan dezelfde week tijdens het WK van 2010.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden