Plus

Suicide Squad geeft een nieuwe draai aan heldendom

De superhelden en superschurken in Suicide Squad zorgen voor tegendraadse humor en memorabele rollen.

Margot Robbie in Suicide Squad Beeld Clay Enos
Margot Robbie in Suicide SquadBeeld Clay Enos

Het succes van de solofilms en kruisbestuivingen met de superhelden van stripuitgeverij Marvel bracht concurrent DC Comics ertoe om ook een filmuniversum te ontwikkelen.

Regisseur Zack Snyder (300) kreeg daarin een centrale rol. Hij beet met de Supermanfilm Man of Steel (2013) het spits af, en legde dit jaar met Batman v Superman: Dawn of Justice de fundering voor een dozijn verwante ­superheldenfilms.

Glorieus groepsoptreden
Door de lauwe ontvangst van de titanenstrijd werd die fundering weinig solide bevonden, maar Snyder belooft beterschap met zijn derde DC-film Justice League, waar hij momenteel aan werkt. Het moet het DC-equivalent van Marvels Avengers worden: een glorieus groepsoptreden van alle superhelden uit de DC-catalogus.

Waar superhelden huishouden zijn superschurken nooit ver weg, en in Suicide Squad brengt DC-films er een aantal samen. De film van scenarioschrijver en regisseur David Ayer draait om het uitschot dat in de loop der jaren door toedoen van Batman (Ben Affleck in een bijrol) achter de tralies belandde. De film begint met een reeks bont gestileerde introducties, waarin de activiteiten van de vleerman vanuit het perspectief van diens prooi wordt ­getoond.

Het geeft een nieuwe draai aan het gebruikelijke heldendom in Amerikaanse stripverfilmingen, en doet vermoeden dat Ayer met zijn film speels buiten de lijntjes zal kleuren, zoals James Gunn dat met Guardians of the Galaxy bij Marvel deed.

Beide films draaien om antihelden, die noodgedwongen samenwerken en vanuit de bajes in een vijandige wereld belanden en daar heroïsche daden verrichten, vrij naar de invloedrijke WOII-klassieker The Dirty Dozen (1967), waarin geallieerde gevangenen een ­nazibolwerk moeten innemen.

Tegendraadse humor
In Suicide Squad wordt Midway City getroffen door occult onheil, en moeten de bajesklanten een apocalyps afwenden. Bij het zootje ongeregeld spelen een gestoorde boomerangwerper, een norse krokodilman, een licht ontvlambare Mexicaan en een Japans samoeraimeisje tweede viool naast superschutter Will Smith en verknipte vamp Margot Robbie. Die laatste is het oogappeltje van de Joker (Jared Leto), die nog op vrije voeten is en de missie verstoort om zijn krankzinnige vriendin te bevrijden.

Waar Zack Snyder verweten werd dat hij de materie veel te serieus neemt, probeert David Ayer de duistere kanten van het DC-universum met maffe, tegendraadse humor te verluchtigen. De maker van grimmige films als End of Watch, Sabotage en Fury weet de balans tussen ernst en kolder niet te bewaren, maar dat is ook knap lastig in een film over geestelijk gestoord gajes dat het einde der tijden moet voorkomen.

Tegen de vergelijking met Guardians of the Galaxy is de nieuwe DC-film niet opgewassen, al slagen Smith, Robbie en Leto er aardig in om hun schurkenrollen memorabel te maken. Ze zullen ongetwijfeld terugkeren, want het DC-universum wordt de komende jaren hoe dan ook uitgebreid. Alle begin is moeilijk.

Suicide Squad

Regie David Ayer
Met Will Smith, Margot Robbie, Viola Davis
Te zien in Arena, De Munt, City, Tuschinski, Filmhallen, The Movies

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden