Succesvolle start voor Filmhallen

De Filmhallen hebben in hun eerste jaar direct bijzonder goede zaken gedaan. Het nieuwe bioscoopcomplex in West, dat in september 2014 zijn deuren opende, trok in 2015 ruim 366.000 bezoekers.

De Filmhallen in West Beeld Mats van Soolingen

Dat zegt programmeur Kadir Selcuk, die samen met Alex Rutten zowel de Filmhallen als The Movies onder zijn hoede heeft - de nieuwste en de oudste bioscopen van Amsterdam. 'De twee filmhuizen samen trokken ruim 500.000 bezoekers, terwijl onze begroting gebaseerd was op 300.000,' aldus Selcuk.

Het bioscoopbezoek zat in 2015 in heel Nederland in de lift: het aantal bezoekers steeg 7 procent ten opzichte van 2014, zo maakte de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten vorige week bekend. Binnen Amsterdam is de Filmhallen het grote succesverhaal. Niet in de laatste plaats omdat de Filmhallen, in tegenstelling tot veel andere filmhuizen, ook kaskrakers als Spectre en Star Wars: The force awakens op het programma had staan.

'Omdat we negen zalen hebben, kunnen we veelzijdig programmeren,' stelt Selcuk. 'We zijn het enige filmtheater dat commercieel, arthouse en écht kleine cinematheekfilms draait. Dat verklaart denk ik waarom het publiek jonger is dan elders, ook vergeleken met The Movies.'

Locatie groot succes
Maar oorzaak nummer één van het succes is volgens Selcuk de locatie: 'Het hele Hallencomplex is een groot succes. De bibliotheek, de Foodhallen, de winkels: alles loopt goed.' Dat leverde afgelopen jaar weliswaar klachten op van buurtbewoners, maar de nieuwe hotspot stuurde Amsterdam ook naar een plekje in de Top 10 van te bezoeken steden in 2015 van Lonely Planet.

Ook niet onbelangrijk, volgens Selcuk: zitcomfort. 'De originele bouwplannen waren berekend op 1200 stoelen, maar uiteindelijk zijn het er 900 geworden. Dat betekent dat de opstelling ruim is - het zijn luxe stoelen, en je hebt veel beenruimte. Zelfs iemand van 1,90 meter hoeft niet op te staan om anderen langs te laten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden