Subsidie voor FashionWeek Amsterdam is verder weg dan ooit

Vandaag begint de Amsterdamse FashionWeek met het 'downtown'-programma. ­Mode door de hele stad, toegankelijk voor elke Amsterdammer.

Bezoekers aan de catwalk tijdens de vorige Amsterdamse Fashion Week.Beeld anp

De Amsterdamse FashionWeek (AFW) hoeft voorlopig niet meer te rekenen op subsidie van de gemeente. Vorig jaar ontving de modeweek nog 25.000 euro van Economische Zaken en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO), in 2012 kwam er zelfs 100.000 euro uit het gemeentelijke evenementenfonds.

AFW-directeur Rob Zomer maakt zich desondanks weinig zorgen over de toekomst van het evenement. De voor dit jaar afgewezen subsidie­aanvraag besloeg volgens hem een relatief klein deel van de begroting, twee procent. Het officiële, catwalkprogramma wordt bekostigd door sponsors zoals Mercedes Benz, L'Oreal en Vodafone. Zalando maakt het downtownprogramma mogelijk. 'Toch is het doodjammer.'

Onregelmatige aanvragen
De gemeente noemt de AFW commercieel weinig levensvatbaar. Volgens EZ leverden sponsors, toegangskaarten en andere inkomsten na vier jaar niet genoeg geld op. 'De Fashion Week kreeg het als commercieel evenement niet voor elkaar op eigen benen te staan, terwijl dat vanaf het begin wel de intentie was.'

Uit gemeentelijke documenten blijkt verder dat de subsidieaanvragen onregelmatig waren en dat de hoogte van het aangevraagde bedrag sterk uiteenliep - met een uitschieter van 325.000 euro in 2007.

Subsidie nodig
Het versplinterde modelandschap zou zich moeten verenigen, daar zijn zowel de directie van AFW als de gemeente het echter wel over eens. Het probleem is dat er allerlei kleine initiatieven zich, die zich moeilijk laten verenigen vanwege een structureel geldgebrek, zegt Zomer. 'Er zijn andere initiatieven: denk aan Moam en het Amfi. De kunst is om die te laten samenwerken, zodat ze een coherent en gecoördineerd geheel vormen.'

Daarnaast stelt Zomer dat de creatieve sector en het jonge talent de subsidie nodig hebben om de uitstraling van Amsterdam in het buitenland te vergroten. 'We kunnen de gewenste expansie niet uit eigen zak betalen, daarin willen we gelijk optrekken met de gemeente.' De gemeente wil veelbelovende samenwerkingsverbanden echter wel faciliteren, maar niet subsidiëren.

Nooit een goed gesprek
Aan de Fashion week is in het verleden vele malen subsidie verstrekt. Dat gebeurde om de AFW te helpen in de opstartfase, zodat deze zich kon ontwikkelen tot een op zichzelf staande organisatie. Maar ook om delen van het evenement toegankelijk te maken voor alle Amsterdammers. Beide doelstellingen zijn niet behaald, is de conclusie van de gemeente.

Zomer betreurt het dat hij nooit een goed gesprek heeft kunnen voeren met het stadsbestuur over de stand van zaken. Ondertussen is hij de afgelopen tijd door andere Nederlandse steden benaderd om daar vanaf eind 2016 deels gesubsidieerde evenementen te organiseren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden