Studio Sportzomer werd beter bekeken dan De Spelen

De medailles zijn verdeeld en ook de strijd om de kijkers is gestreden. Het NOS-programma Studio Sportzomer: London Late Night wist de afgelopen 2,5 week tijdens de Olympische Spelen meer kijkers aan zich te binden dan concurrent De Zomer van 4: De Spelen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Redactie
Wielrenster Marianne Vos bij Studio Sportzomer: London Late Night. Beeld ANP
Wielrenster Marianne Vos bij Studio Sportzomer: London Late Night.Beeld ANP

In totaal bereikte het praatprogramma met gastheer Mart Smeets op Nederland 1 elke avond gemiddeld 960.000 kijkers. De talkshow van Rick Nieman op RTL 4 wist tijdens de Spelen gemiddeld 346.000 sportliefhebbers aan de buis te kluisteren.

De best bekeken uitzending van Studio Sportzomer: London Late Night was die op 7 augustus. Ruim 2,3 miljoen kijkers stemden op de avond dat Epke Zonderland goud won, af op de show van Smeets. De Zomer van 4: De Spelen trok op 4 augustus de meeste kijkers. Toen keken 434.000 mensen naar het avondprogramma van Nieman.

Beide sporttalkshows met wisselende gasten kwamen tussen 26 juli en 12 augustus dagelijks vanaf 22.30 uur live vanuit het Holland Heineken House in Londen.

De olympische wedstrijden en aanverwante evenementen waren dagelijks live te zien op Nederland 1. De huldiging van het gouden dameshockeyteam trok de meeste kijkers. Ruim 4 miljoen mensen stemden vrijdagavond af op de liveregistratie van het feestelijke moment in Londen.

Op de derde plaats staat de wedstrijd die aan die huldiging voorafging. De Olympische dames hockeyfinale Nederland-Argentinië trok ruim 3,6 miljoen kijkers. Ruim 3,9 miljoen sportliefhebbers bekeken vervolgens de nabeschouwing op die finale op Nederland 1.

Hockey blijkt een populaire sport onder tv-kijkers. De hockeyfinale voor mannen op zaterdag (Nederland-Duitsland) en de halve finale donderdag (Nederland-Groot-Brittannië) maken de top-5 van best bekeken Olympische uitzendingen compleet met respectievelijk 3,5 en 3,4 miljoen kijkers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden