Studie: consumenten meer bereid om voor online nieuws te betalen

Consumenten zijn steeds meer bereid om te betalen voor online nieuws, maar de meeste mensen doen dat nog niet. Dat blijkt uit een studie die de Universiteit van Oxford heeft uitgevoerd in Groot-Brittannië, de VS, Frankrijk, Spanje, Italië, Brazilië, Japan en Denemarken.

Beeld thinkstock

De BBC bericht er vandaag over. In Groot-Brittannië, de VS, Frankrijk en Duitsland is het aantal internetters dat betaalde content op internet had gelezen in de afgelopen tien maanden toegenomen, maar in Denemarken was juist sprake van een daling. Gemiddeld heeft 10 procent van de ondervraagden betaald voor digitale content, en dat is een derde meer dan vorig jaar. Totaal zijn meer dan 11 duizend mensen ondervraagd.

Tablet
In de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar blijkt de bereidheid om voor online nieuws te betalen het grootst. Mensen boven de 45 verkiezen vaak de televisie als voornaamste nieuwsbron. Verder komt naar voren dat mannen sneller de portemonnee trekken voor online nieuws dan vrouwen. Dat geldt ook voor mensen die een tablet bezitten.

Kranten worstelen al jaren met de vraag hoe ze hun online activiteiten winstgevend kunnen maken. De Britse kranten The Sun en de Daily Telegraph, het Duitse Bild en de Amerikaanse Washington Post zijn van plan om nog dit jaar een betaalmuur voor hun websites op te zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden