Studenten maken eigenzinnig modeblad

Eigenlijk is het helemaal geen tijdschrift, het modemagazine van het Amsterdam Fashion Institute is immers een eenmalige uitgave. Ondertussen is het wel een uitgave waar mensen in de industrie reikhalzend naar uitkijken. Want het complete magazine - dit jaar met de naam Mint - wordt gemaakt door studenten. Studenten die zoiets nog niet eerder hebben gemaakt en dus niet geremd worden door de ongeschreven regels van het bladenmaken.

Meer illustraties dan foto's? Kan best, volgens de makers van Mint. Een fotoshoot met oude kleding? Geen probleem, want de makers van Mint hoeven geen rekening te houden met commerciële belangen. ''Met dit project willen we de studenten laten zien hoe ze op een creatieve manier bladen kunnen maken én hoe ze hun ideeën kunnen vertalen naar een titel met bestaansrecht,'' zegt Frank Jurgen Wijlens, coördinator van de Minor Fashion Magazines.

De eerste tien weken werken de studenten, in groepen van vier, aan een eigen titel. Vervolgens kiest een groep ervaren bladenmakers de beste titel, en wordt het blad zodanig aangepast dat het professioneel in de markt kan worden gezet. ''De studenten zijn onervaren en - dat is juist leuk - gespeend van pretenties,'' aldus Wijlens.

'Reality school', noemt de coördinator de praktijklessen van het voorbije semester. Een concept dat het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) niet vreemd is: zoals kledingmerk Individuals een bv is met website, agent, btw-nummer en twee keer per jaar een nieuwe collectie, zo is Mint een publicatie met website, agent, adverteerders, productlijn en lanceringevenement. Het is het derde jaar dat het magazine op deze manier wordt gemaakt. Met een oplage van tweeduizend stuks, zijn de kosten precies gedekt.

Mint geeft goed weer wat er op dit moment speelt onder jonge modeliefhebbers. Was in de uitgave van vorig jaar duurzaamheid een belangrijk thema, dit keer staat de persoonlijk relatie die mensen met hun kleding hebben centraal.

Willekeurige mensen vertellen over hun favoriete jurk of broek, aan mensen in de industrie wordt gevraagd wat ze zo fascinerend aan de modewereld vinden en bij modellen wordt vermeld dat ze allergisch zijn voor zonlicht of ontzettend van Russische poëzie houden. Mode, maar dan eigenzinnig en persoonlijk. Alsof de studenten genoeg hebben van de massaliteit die aan veel hedendaagse mode(bladen) kleeft. (BREGJE LAMPE)

Mint is onder andere te koop bij Athenaeum Boekhandel (Spui 14-16), 10 euro. www.mintmagazine.nl

Cover van Mint Beeld
Cover van Mint
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden