'Student wordt misleid bij studiekeuze'

De informatie vanuit het hoger onderwijs voor aanstaande studenten moet eerlijker en transparanter worden. Op dit moment wordt die informatievoorziening nog te veel beïnvloed door marketingbelangen van universiteiten en hogescholen.

Op dit moment wordt de informatievoorziening nog te veel beïnvloed door marketingbelangen van universiteiten en hogescholen. Beeld anp
Op dit moment wordt de informatievoorziening nog te veel beïnvloed door marketingbelangen van universiteiten en hogescholen.Beeld anp

Dat stellen de uitgevers van studievoorlichtingsmateriaal, de Keuzegids en DeDecaan.net, in een maandag verschenen rapport.

Volgens de onderzoekers worden baankansen te rooskleurig voorgesteld. Dat geldt ook voor de hoogte van de bijbehorende salarissen en de slagingskans bij de opleiding. Daarnaast is de informatie over studiekeuze vaak onvolledig. Zo is er volgens de onderzoekers onvoldoende aandacht voor particuliere opleidingen.

Het onderzoek kwam tot stand na gesprekken met Kamerleden, collega-uitgevers en studentenorganisatie ISO.

,,Het wringt dat universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk zijn voor het verschaffen van onafhankelijke en kritische informatie, terwijl zij hier duidelijke belangen hebben'', stelt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in een reactie. Het ISO pleit ervoor instellingen en studentenorganisaties niet langer deel te laten zijn van het bestuur van Studiekeuze123, een officiële website waar scholieren erkende opleidingen met elkaar kunnen vergelijken. Nu wordt volgens het ISO kritische en onafhankelijke informatie onvoldoende gegarandeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden