Stropdas niet langer heilig in bastion van de old boys

De jubilerende Industrieele Groote Club is nog altijd de discrete thuishaven voor Amsterdams zakelijke elite. Een nieuwe generatie dwingt de club met zijn tijd mee te gaan. De kledingvoorschriften worden voorzichtig versoepeld.

Frans Rienstra, voorzitter van de Groote Industrieele Club, burgemeester Eberhard van der Laan, sociëteitsdirecteur Richard Francke en bestuurslid Sjoukje Duursma bij de oorkonde waarin de sociëteit het predicaat koninlijk wordt verleend. Beeld Jean-Pierre Jans

De Dam ligt er aan hun voeten. Vanuit het erkertje op de eerste verdieping genieten de leden van de Industrieele Groote Club van een prachtig uitzicht op het Koninklijk Paleis. Volgende week zitten ze dan ook eerste rang bij de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Maar achter dit raam worden ook de beste deals gesloten. 'Eigenlijk is dit onze skybox.' zegt Richard Francke, directeur van de sociëteit.

Een delegatie van de club was onlangs nog te gast bij nieuw bedrijfslid Ajax - 'die andere grote club van Amsterdam'. Indrukwekkend wel, die Arena, maar voor een onderonsje op stand trekken de zestienhonderd leden van de Industrieele Groote Club zich graag terug in de beslotenheid van hun sociëteit. Geregeld gaan de gordijnen in het erkertje even dicht om een 'closing diner' te bezegelen met een handtekening onder een nieuw contract.

Springlevende zakenclub
Daarmee is meteen een belangrijke functie genoemd die de gisteren koninklijk geworden Industrieele Groote Club anno 2013 nog altijd heeft. Ondanks moderne videoconferences, ondanks LinkedIn en Whatsapp is de exclusieve zakenclub springlevend. En dat honderd jaar na het ontstaan van de Industrieele Club en 225 jaar na de oprichting van de Groote Club, die in 1975 samengingen.

Voorzitter Frans Rienstra: 'Het is een eerbetoon aan de zakenpartner dat hij naar de club wordt gehaald om de overeenkomst te tekenendan ook vaak is trots op dat privilege, vooral als hij er nog nooit is geweest.'

'Onze beslotenheid, die spanning, de mystiek. Dat is onze kracht,' vult Francke aan. 'Maar we hebben de leden veel meer te bieden. De kennis van anderen, vooral. Ze krijgen hier ook het verhaal van Philipsdirecteur Frans van Houten te horen.'

Tips op een presenteerblaadje
Een ander recent voorbeeld: 'Een lid had deze ruimte afgehuurd voor een overnamegesprek. Met zijn compagnon trok hij zich even terug op het balkon voor overleg. Een ander lid hoorde hen daar praten en bood zijn hulp aan. Dankzij zijn tips kwamen ze uiteindelijk op een veel betere deal uit. Deze mensen waren vrij jong en het was hun eerste grote gesprek. En daar kregen ze opeens een paar tips op een presenteerblaadje aangereikt!' zegt Francke.

In dat licht is de jaarlijkse contributie van gemiddeld 550 euro voor een particulier lidmaatschap of 1650 euro voor een bedrijfslidmaatschap (voor twee kaarthouders) niet hoog.

'Je koopt er ook beslotenheid voor je contacten mee,' zegt vicevoorzitter Eelco Dijk. 'Hoe vaak zie je niet in de kranten staan dat die is gespot met die. Dat is verdomd vervelend.'

'Enerzijds is het een sociëteit waar je even kunt uitblazen na het werk, anderzijds zijn hier altijd wel mensen die óók actief zijn in het wereldje,' vertelt Ton van der Stap, één van de schrijvers van het fraaie jubileumboek over de club. 'Ik zat zelf in de automatisering en toenmalig Optiebeursdirecteur Tjerk Westerterp was één van mijn klanten. En dan zagen we elkaar hier. Die combinatie tussen het sociëteitsleven en het zakelijke is nog steeds een sterk punt.'

Lees vandaag meer in Het Parool

 
De mystiek zit vooral in het gedrag van leden onderling
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden