Plus

Stroomstoring nieuw dieptepunt in groeistuipen Schiphol

Opnieuw komt Schiphol niet ongeschonden een meivakantie door. De luchthaven heeft zijn noodsystemen niet op orde; niet voor het eerst.

Lange rijen op Schiphol zondagochtend door de stroomstoring Beeld ANP

Alhoewel over de oorzaak van het stroom­infarct door alle partijen formeel wordt gezwegen, lijkt het erop dat een hoogspanningsstoring in Zuidoost zaterdagnacht een elektrische sneeuwbal veroorzaakte, die Schiphol net voor het begin van de ochtendpiek ­lamlegde.

Het snel groeiende Schiphol lijkt ook zijn ­eigen netwerken te zijn ontgroeid. Vier keer in nog geen anderhalf jaar moesten vluchten worden afgeblazen omdat er storingen waren in computersystemen.

Twee keer bij de luchtverkeersleiding, een keer bij IT-gigant Amadeus en een keer vanwege een stroomstoring.

Ontregeld
Netwerkbeheerders Tennet en Liander zeggen dat de stroomstoring niet Schiphol zelf trof.

Wel ging het licht een paar uur uit in Amsterdam-Zuidoost, en bij storingen in het hoogspanningsnet kan het voorkomen dat pieken of dips ook het reguliere stroomnet beïnvloeden.

Die zijn daar normaal gesproken goed tegen beveiligd - behalve op Schiphol, zo lijkt het.

De impact was dusdanig dat de noodstroomvoorziening in werking trad en dat lijkt de luchthavensystemen te hebben ontregeld.

Ook daar kan men zich eenvoudig tegen wapenen. Even verderop, op Schiphol-Oost bij de Luchtverkeersleiding Nederland, was geen vuiltje aan de lucht. Schiphol houdt zich nog op de vlakte. "We zullen onafhankelijk onderzoek ­laten doen naar hoe het incident heeft kunnen plaatsvinden."

Is het naar de oorzaak nog zoeken, de gevolgen waren desastreus. Weer stonden immens lange rijen tot buiten de terminals, wat Schiphol tot de dramatische stap bracht de luchthaven op slot te doen.

Wegen werden afgezet en het NS-station ging dicht. Omdat passagiers en bemanning hun vluchten misten, moest onder meer KLM 43 vluchten schrappen. De fall-out werkt door tot maandag.

Dieptepunt
Dit is een nieuw dieptepunt in de groeistuipen van de luchthaven. Die had vooraf toch zo ­bezworen dat dit jaar geen passagiersinfarct zou ontstaan, door de verwachte drukte met maximale inzet van personeel het hoofd te ­bieden. Maar de infrastructuur lijkt daarbij te zijn vergeten.

De vorige keer dat de luchthaven platging door een storing - bij Amadeus, waar Schiphol niks aan kon doen - klonk in Den Haag de roep om ook de luchtvaartsector onder de paraplu te brengen van de 'netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn' die bedrijven met essentiële dienstverlening een zorgplicht oplegt 'betreffende de continuïteit van hun dienstverlening'.

Dat zegde toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart ook toe. "Vanwege de afhankelijkheid van digitale systemen is het van groot belang dat door de eigenaar maat­regelen worden getroffen om de continuïteit van systemen te borgen. Daarom is in de luchtvaart gewerkt aan passende maatregelen."

Die lijken op Schiphol nog niet te zijn afgerond. Ook Tennet ontkomt niet aan blaam. Na een desastreuze storing in Diemen in 2015, die de hele regio trof, kapittelde waakhond ACM de hoogspanningsleverancier. Die moet van de toezichthouder alle systemen dubbel uitvoeren, iets wat Tennet onnodig en onbetaalbaar vindt.

Lees terug: Storing op Schiphol: 'Meer dan zeven uur in de rij'

'Altijd claimen'

Altijd een schadeclaim indienen, adviseert claimbureau ­EUclaim gedupeerde passagiers. Zelf accepteert het ­bedrijf geen vorderingen van vóór zondag 12 uur. "Toen was er nog sprake van overmacht," zegt een woordvoerder. "Na twaalven is het aan de maatschappij."

Die moeten volgens EU-regels tot 600 euro vergoeding betalen als vluchten meer dan drie uur vertraagd zijn.

KLM weet nog niet of sprake is van overmacht. "Het is te vroeg om iets definitiefs te zeggen over de oorzaak." De maatschappij heeft alle getroffen reizigers omgeboekt en langdurig gestrande passagiers in hotels ­ondergebracht.

KLM houdt in het midden of het die miljoenenschade op Schiphol zal verhalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden