Plus

Striptekenlaboratorium geeft commentaar op de toekomst

Zes (strip)kunstenaars werken acht dagen 'live' in de ruimte van WG Kunst aan het kunstproject Futuropolis. Na die achtste dag opent een tentoonstelling over hun beeldende commentaar op de toekomst.

De kunstenaars werken toe naar de opening van de tentoonstelling op vrijdag. Beeld Jesper Boot
De kunstenaars werken toe naar de opening van de tentoonstelling op vrijdag.Beeld Jesper Boot

Nee, Hein de Kort mag niet met blauwe ecoline op de muren verven. Alles mag, maar ecoline komt terug als de muren na de tentoonstelling weer worden gewit.

Jammer, De Kort wilde een grote tegel op de muur schilderen met de tekst 'Vroeger was de toekomst beter'. Helemaal naar het thema van het project waar hij met vijf andere (strip)kunstenaars aan deelneemt.

Futuropolis heet dat project, en naast De Kort doen ook Joost Halbertsma, Maaike Hartjes, Marlyn Spaaij, Ludwig Volbeda en Wasco mee. Ze tekenen, schilderen en maken installaties om hun beeld van de toekomst te geven.

En dat doen ze openbaar, wat wil zeggen dat iedereen, nog tot en met vrijdag, tussen een en vijf 's middags binnen kan lopen om de kunstenaars live aan het werk te zien. Aan en om een grote tafel, en onder bezielende leiding van de 'artistiek leider', striptekenaar Wasco, werken ze naar de opening van de tentoonstelling toe, aanstaande vrijdag.

In de lekker rommelige ruimte licht Wasco het hoe en waarom van Futuropolis uit: "U bevindt zich nu middenin een striptekenlaboratorium. Ik heb het thema Futuropolis bedacht: hoe zou de toekomst eruitzien en hoe gaan we dat verbeelden. Vrijdag is de eindpresentatie, en er komt ook nog een blad, dat op de finissage op 3 juni wordt gepresenteerd."

Zelf maakt hij van karton een lamp die futuristische beelden moet gaan projecteren. Hij laat het karton even voor wat het is en leidt rond.

Minder groen en meer rood
In een hoek staat animator Marlyn Spaaij aan een strip te werken. Die gaat over een maatschappij waarin iedereen gemeten en doorgemeten wordt. Als je ook maar iets fout doet, verlies je aan status, en dat wordt uitgedrukt in je jurk, die dan minder groen en meer rood wordt.

"De strip is geïnspireerd op het Chinese sociale kredietsysteem," zegt Spaaij. "Op basis van braaf burgergedrag word je beloond en krijg je bepaalde privileges. Zo niet, dan verlies je bijvoorbeeld toegang tot het openbaar vervoer. Ja, mijn strip is een dystopie, en het loopt ook niet goed af met de hoofdpersoon..."

Aan tafel zit kunstenaar Joost Halbertsma aan een tekening te werken. "Ik teken de stad van de toekomst. We dachten vroeger dat de toekomst hartstikke mooi zou zijn. Maar er zijn geen vliegende auto's gekomen, en eigenlijk zij we alleen maar met de mobiele telefoon opgescheept..."

Wasco: "Vroeger was de toekomst mooier..."

Halbertsma: "Ik heb karton van straat gehaald om een oud futuristisch bureau te bouwen."

Op de grond is striptekenaar Maaike Hartjes in de weer met speelgoedpistooltjes. Om preciezer te zijn: spaceguns. Ze wil er een grote raket van maken. Hartjes maakt ook elke dag een krant van een pagina die bij de ingang op het prikbord hangt. In die krant, Pinguin, geeft ze met berichten, cartoons en strips haar toekomstbeeld (hier zien we de spaceguns ook terug).

"Mijn voorstelling van de toekomst? Het liefst zie ik alles instorten, dat iedereen van Facebook gaat, en dat internet verboden is. Alleen de toekomst van het verleden is dan toegestaan. Dus wel vliegende auto's, maar geen smartphones."

Beroepstroll en dark web-dealer
Tekenaar Ludwig Volbeda maakt elke dag een serie tekeningen. Op de grond liggen portretten van mensen met nieuwe beroepen of hobby's. De internetinspecteur, de bigdatahandelaar, de darkwebdealer, de hacker van ex-vriendinnen, en de beroepstrol. "Ik maak ook een serie tekeningen over het einde van de wereld."

En daar is Hein de Kort weer. Wat doet hij? Hij loopt naar een muur en laat een paar cartoons op groot formaat zien, zoals een waarop mannen met donkere brillen naar een nucleaire ontploffing kijken. "Dat is het entertainment van de toekomst."

Of een met twee robots onder de tekst 'In de toekomst zijn er alleen nog goede grappen'. Zegt de ene robot tegen de andere: 'Ik heb startrek in starworst.' De Kort moet er zelf heel hard om lachen. "Ik vind hem geniaal."

Meer informatie op www.wgkunst.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden