Cannes 2014

Strijd om Gouden Palm is open race

Vanavond wordt in Cannes de Gouden Palm uitgereikt. Het koffiedik kijken is al voor het festival begonnen.

null Beeld anp
Beeld anp

'Als je een film maakt, hoop je daarmee een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Het winnen van de Gouden Palm betekent aandacht over de hele wereld, waardoor dat iets gemakkelijker wordt,' aldus regisseur Naomi Kawase. 'Maar een jury is een jury. Hoe zij denkt, praat en kiest weet ik niet, ook al heb ik vorig jaar zelf in de jury gezeten.'

Vanavond worden op het filmfestival van Cannes de Gouden Palm en een karrenvracht andere prijzen uitgereikt. Een uitgesproken favoriet is er niet. Het was een festival met weinig uitschieters, niet naar beneden en ook niet naar boven. De selectie was ook wat eenzijdig en conservatief, op het saaie af, met veel goedgemaakte, degelijke producties van gerenommeerde regisseurs op leeftijd.

De negenkoppige jury staat onder leiding van de Nieuw-Zeelandse Jane Campion, die in 1993 de Gouden Palm won met The piano. Ze is nog altijd de enige vrouw die dat klaarspeelde. Behalve de Japanse Kawase kan alleen de Italiaanse Alice Rohrwacher zaterdag in haar voetsporen treden, de overige zestien films zijn geregisseerd door mannen.

Geslacht
Op de openingsdag van het festival liet Campion overigens weten dat geslacht geen enkele rol zou spelen: 'Ik wijs mannelijke filmmakers niet af, ik hou van ze allemaal. Ik vind het wel jammer dat slechts zeven procent van de 1800 films die zijn ingestuurd voor de Palm is gemaakt door vrouwen. We zijn ernstig ondervertegenwoordigd in dit vak: mannen lijken alle stukken van de cake te pakken. Dat is geen nijd, dat zijn de feiten.'

Als de jury voor kwaliteit gaat, bekroont zij de ellenlange praatfilm Winter sleep van de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan of Leviathan (over machtsmisbruik en corruptie in een uithoek van Rusland) van Andrey Zvyagintsev. De jury zou ook een statement kunnen maken door te kiezen voor het licht-hysterische vormexperiment Mummy van de Canadees Xavier Dolan, die daarmee de jongste Palmwinnaar uit de geschiedenis zou worden sinds Louis Malle in 1953. Mocht de prijs gaan naar Deux jours, une nuit van Jean-Pierre en Luc Dardenne, dan zijn zij de eersten die de Gouden Palm voor de derde keer winnen.

Kruisjeslijsten
Dat het een open race is, kan ook worden opgemaakt uit de polls en kruisjeslijsten in de diverse vakbladen die tijdens het festival verschijnen. Deux jours, une nuit is de uitgesproken favoriet van de Franse journalisten, die sterretjes mogen geven in de glossy Gala en in Le film français (Jean-Luc Godards Adieu au langage wordt overigens door de Fransen verfoeid). In de lijstjes van de International Cinephile Society en de Fédération Internationale de la Presse Cinématographique staat Winter sleep bovenaan; de poll in het vakblad Screen International wordt sinds de tweede festivaldag aangevoerd door Mike Leighs schildersportret Mr. Turner.

Geen misverstand
De opzienbarendste voorspelling stond vóór het festival, toen er nog geen enkele competitiefilm was vertoond, al in Nice matin. Volgens een 'wetenschappelijke' analyse van alle films die de Gouden Palm sinds 1946 hebben gewonnen, waarin rekening is gehouden met factoren als genre, taal, lengte, land van herkomst en de nationaliteit van de regisseur, kan er geen misverstand over bestaan. De Amerikaanse acteur, scenarist en regisseur Tommy Lee Jones krijgt vanavond de Palm voor zijn taaie western The Homesman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden