Plus

Strijd om ADM-terrein duurt voort: 'Om moedeloos van te worden'

Havenbedrijven hebben hun oog laten vallen op het negentien jaar geleden gekraakte ADM-terrein. Maar de bewoners verkopen hun huid duur. Een juridisch steekspel.

Ontwikkelaars, raadsleden en pers krijgen een rondleiding op het ADM-terreinBeeld Marc Driessen

Alle kunstige installaties ten spijt, na een klein rondje over de culturele vrijplaats diep in het havengebied hebben CDA en VVD genoeg gezien. "Ik zie zeker de romantiek," zegt CDA-raadslid Diederik Boomsma. "Maar het is voor de stad het beste als hier een bedrijf komt dat schepen repareert." De VVD-delegatie spreekt van 'een groteske overtreding van regels'.

Zo horen ze het graag bij Chidda, de eigenaar van het negentien jaar geleden gekraakte terrein. Koole Maritiem, Damen en Braspenning hebben belangstelling om zich hier te vestigen. Bedrijven die schepen repareren: dat lijkt te passen in het bestemmingsplan. Toch is het na anderhalf jaar nog altijd afwachten of het lukt in de Amsterdamse haven neer te strijken.

Het is om moedeloos van te worden, zeggen Chidda en ook Koole. Dus steun uit de gemeenteraad komt als geroepen. "We hebben nog iemand nodig om straks het lintje door te knippen," zegt Niels Kooijman van Chidda tegen Boomsma. "Wethouder Ollongren wordt het in elk geval niet."

Zacht prijsje
Nadat een meerderheid in de gemeenteraad hardop had getwijfeld aan de bedoelingen van Chidda, ging wethouder van Economische Zaken Kajsa Ollongren deze maand bij nader inzien toch niet akkoord met de kap van 2500 bomen op het ADM-terrein. En dat terwijl ze een week eerder nog schreef dat de kapvergunning niet tegengehouden kon worden.

Het is typerend voor het juridische steekspel om het terrein. De bewoners willen hun huid duur verkopen, ook al omdat de grond volgens hen voor een zacht prijsje is gekocht door Chidda, eigendom van vastgoedbaas Bertus Lüske tot diens liquidatie in 2003. Op de grond rust namelijk een kettingbeding sinds de gemeente in 1970 probeerde scheepswerf ADM te redden en voor een zacht prijsje afstand deed van de grond.

Dat kettingbeding verplicht de eigenaar het terrein voor scheepsbouw te gebruiken. Dus zodra de gemeente meer toestaat dan dat, stijgt meteen de waarde van het terrein. Chidda kan daar dan een slaatje uit slaan, waarschuwen de bewoners. Ten koste van de gemeente.

Nieuwe eisen
Maar Chidda en Koole vinden dat ze aan steeds weer nieuwe eisen moeten voldoen. Chidda rept zelfs van tegenwerking door de stad en het Havenbedrijf, dat Koole een ander terrein zou hebben aangeboden met de bedoeling het bedrijf zo los te weken van Chidda. Eerder zou datzelfde al zijn gebeurd met luxejachtenbouwer Royal Van Lent, dat aan de Basisweg een plek heeft gevonden.

Het Havenbedrijf ontkent dat het zo is gegaan. "Wij juichen het juist toe als Koole actief wordt op het ADM-terrein," zegt een woordvoerder. "Tenslotte is Koole een gerenommeerde partij in de maritieme en offshore-industrie."

"Wij staan te popelen om hier te beginnen," zegt Michiel Schimmel van Koole. "Wij blijven ons verbazen over hoe de belangen worden gewogen. We respecteren elke rugstreeppad en elke vleermuis, maar nu is wel duidelijk dat ze alleen maar bezig zijn met traineren."

Asbest
"Dit is gewoon een heel mooie locatie, een van de eerste havens als je Amsterdam binnenvaart." Het sinds de overname van bergingsbedrijf Mammoet snel gegroeide bedrijf met vestigingen in Houston, Singapore en Vijfhuizen heeft dringend behoefte aan kaderuimte voor de maritieme divisie. Maar gaat het dan ook om scheepsbouw, zoals het kettingbeding vereist?

Koole vindt van wel. "Wij gaan geen schepen bouwen," zegt Schimmel. "Wij doen conversies, het upgraden van schepen. We gaan ook onderhoud doen, om te beginnen van onze eigen vloot." Aan het begin zal het gaan om twintig tot dertig arbeidsplaatsen, schat Schimmel. Maar dat kunnen er volgens hem snel meer worden.

Nu al wordt Koole ingeschakeld als op scheepswerven asbest wordt gevonden. "Straks kunnen we zeggen: kom direct naar Koole. Dit moet in Nederland dé plek worden waar je naartoe gaat met een probleemschip."

Van minder belang
Voor CDA en VVD maakt het ook niet zo veel uit of Koole strikt genomen doet aan scheepsbouw of niet. Of dat er gemeenschapsgeld verloren gaat doordat de hand wordt gelicht met het kettingbeding.

"Het is allemaal van minder belang dan de banen die hier op het spel staan," vindt Boomsma. "Ik vind het ook niet uit te leggen voor een wethouder van Economische Zaken. Een bedrijf dat zich hier wil vestigen, moet je toch juist omarmen?"

Lees ook:
Geen vergunning voor kap van 2500 bomen ADM-terrein
Strijd tussen bewoners en eigenaar van ADM-terrein nadert climax [+]
'Op het ADM-terrein kleur je buiten de lijntjes'

'Een van de eerste havens als je Amsterdam binnenvaart'Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden