Plus PS

Streetart ontwikkelt zich razendsnel

Streetart kan van alles zijn en duikt overal op: een grappige sticker op een vreemde plek, een muur-schildering van Johan Cruijff. Vrijdagavond is de tweede editie van de Dutch Street Art Awards.

Streetart van Kingsspray Beeld Marco Buddingh

Wanneer Lars Brehm, artdirector van de stichting Street Art Amsterdam, door Amsterdam fietst, is hij altijd blij als hem weer iets van straatkunst opvalt. "Laatst zag ik een elektriciteitshuisje in de Kattenburgerstraat. Daar was een grachtenpand van gemaakt met daarnaast een vlag met daarop: ­gekraakt. Dat vind ik dan echt te gek."

De vraag wat streetart is, is volgens hem lastig te beantwoorden. Het is in elk geval veel meer dan zo'n elektriciteitshuisje. "Streetart kan alle kanten op - van een grappige sticker raar geplaatst op een verkeersbord tot een muur die volledig is beschilderd."

Creatief adviseur Bert Hagendoorn is juryvoorzitter tijdens deze tweede editie van de Dutch Street Art Awards, ­georganiseerd door de stichting Street Art Amsterdam en Boomerang. Onder zijn leiding zijn tien awards te winnen in tien categorieën. Een ervan is local government, voor een gemeente die streetart positief in het daglicht stelt. Brehm: "Vorig jaar werd Heerlen de streetartcapital."

Deze editie zijn er 330 inzendingen binnengekomen, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De populairste categorieën zijn Dutch mural en Global mural. Andere zijn onder meer Young talent, Street photographer en Best message. Hagendoorn: "Die laatste categorie gaat over de manier waarop de boodschap in de publieke ruimte wordt gecommuniceerd. Heel belangrijk bij streetart."

Snelle ontwikkeling
Straatkunst heeft zich als kunstvorm de laatste jaren ontzettend snel ontwikke­ld, aldus Hagendoorn. "Ik ben met graffiti begonnen; daar is bij mij het zaadje geplant voor creativiteit. Dat zal voor veel creatievelingen gelden. Het is mooi om te zien dat deze alternatieve kunstvorm nu grotere podia bereikt."

Zo zijn er in Amsterdam plannen voor 'het grootste streetartmuseum ter wereld' op de NDSM-werf en steeds meer musea organiseren tentoonstellingen over streetart, zoals in de Beurs van Berlage.

Kamp Seedorf: Eberhard van der Laan Beeld Charlotte Odijk
Graffitikunst-werk van Anne Frank, gemaakt door Eduardo Kobra Beeld Beazarility

Toch is Brehm niet alleen maar positief over hoe het zich hier ontwikkelt. "In Oost is onlangs een muur gerealiseerd om Johan Cruijff te eren. Hiervoor haalde een commer­cieel bedrijf, AkzoNobel, een kunstenaar uit Brazilië naar Nederland; iemand die eigenlijk helemaal geen binding heeft met Amsterdam of Johan Cruijff in het algemeen.

Niet commercieel
Los van het feit dat ik dit een geweldig project vind, vind ik het bijzonder dat in zo'n situatie geen beroep op ons wordt gedaan. Wij hebben hier geweldig talent rondlopen, dat zich meer dan vereerd zal voelen om een passend concept te bedenken voor onze held Johan Cruijff."

Brehm hoopt dat door de prijzenshow straatkunst nog meer onder de aandacht komt. "Onze belangen zijn niet commercieel. We willen dat het als kunstvorm wordt geaccepteerd, dat is het belangrijkste."

Volgens hem is het niet 'gevaarlijk' voor de kunstvorm dat straatkunst steeds vaker in musea belandt. "Daar is geen ontkomen aan. Ik zie dat juist als een positieve ontwikkeling. En ik weet bijna zeker dat er altijd rebelse kunstenaars blijven die zich op een geheel eigen manier via street art zullen uiten."

De Dutch Street Art Awards worden vrijdagavond uitgereikt in de Posthoornkerk in de Haarlemmerstraat, vanaf 20.00 uur. dutchstreetartawards.nl

Streetart van Frankey Beeld -
Werk van Niels Shoe Meulman Beeld -
Streetart van JDL Beeld Wojo
Straatkunst van Laser 3.14 Beeld Beazarility
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden