Plus

Straks in heel Europa wifi voor in het vliegtuig

Live in het vliegtuig Netflixen, skypen of met VR-bril een spelletje spelen: onbeperkt internet in de lucht krijgt dit jaar een enorme opwaardering. Met Nederlandse inbreng.

De vliegtuigpassagiers delen straks via wifi een verbinding die maximaal 75 Megabit per seconde aan data kan doorvoeren Beeld anp

Kriskras is het Nationaal Lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR) de afgelopen negen maanden vanaf Schiphol met zijn eigen vliegtuig over Europa gevlogen.

De onderzoekers voerden met die PH-LAB metingen uit naar het signaal van 300 zendmasten in Europa die door Deutsche Telekom en satellietpartner Inmarsat van vliegtuigwifi zijn voorzien. De zenders staan in de hele EU, plus Zwitserland en Noorwegen.

Nederland telt drie stations die zijn ondergebracht op gewone telefoonmasten van T-Mobile. Het netwerk biedt dekking van de Canarische Eilanden tot boven de poolcirkel en van Ierland tot in Oekraïne.

Satelliet stand-by
Elke 4G-mast heeft genoeg zendcapaciteit om meerdere vliegtuigen van een supersnelle internetverbinding te voorzien. In gebieden zonder dekking, zoals boven de Noordzee, Middellandse Zee, Alpen of Pyreneeën, neemt een vorig jaar gelanceerde satelliet de honneurs waar.

Door de combinatie van die twee, is de wifiverbinding met 75 Megabit per seconde veel sneller dan wat nu gangbaar is in vliegtuigen en zelfs op de grond - in Nederland hebben internetverbindingen een gemiddelde snelheid van ruim 17 Mbit/s.

Hoe snel het vliegtuiginternet uiteindelijk is als het halve vliegtuig er gebruik van maakt, is nog niet duidelijk. Ook een prijs is nog niet bepaald. Vliegtuigen krijgen boven en onderaan de romp een gestroomlijnde antenne.

Apparatuur aan boord zorgt er voor dat het snelheidsverschil tussen het vliegtuig en de zendmast wordt gecompenseerd. Het is die verbinding die het Nederlandse NLR de afgelopen tijd uitentreuren heeft getest.

Ook zijn er al een aantal proefuitzendingen geweest, onder meer een pr-stuntje waarbij de beoogd keeper van het Duitse WK-elftal vanuit het NLR-vliegtuig zijn droomopstelling doorgaf.

BA trapt af
British Airways is later dit jaar de eerste maatschappij die, te beginnen op haar Airbus A320's, binnen Europa dit wifi-internet zal aanbieden. Ook Lufthansa is van plan het in te voeren. KLM kiest vooralsnog alleen voor wifi in een deel van haar intercontinentale vloot.

"We hebben nog geen plannen voor Europa," zegt een woordvoerder, "maar houden de ontwikkelingen scherp in de gaten." Onder meer SAS en Aer Lingus bieden al internet aan op Europese vluchten, maar dan op basis van relatief trage en dure satellietverbindingen.

SAS vraagt nu 6 euro per wifivlucht, de Ieren 8 euro. In Noord-Amerika houdt Gogo al jaren een wifinetwerk in de lucht met 200 masten voor vliegtuigen, onder meer van American Airlines. Dat biedt nu nog veel lagere snelheden dan Telekoms plannen. Ook Gogo werkt aan een snelheidsverhogende combinatie met satellieten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden