Straks hebben we één kastje met tv-bronnen

Vijf jaar geleden werd YouTube opgericht en drie jaar geleden kwam de iPhone op de markt. Het medialandschap ziet er over vijf jaar weer heel anders uit, wil directeur Bas Verhart van Media Republic maar zeggen.

Bas Verhart, die naast het leiden van het multimediabedrijf Media Republic ook mede-initiatiefnemer is van multimediafestival Picnic in het Westerpark, juicht de plannen van minister Ronald Plasterk (Media), die de publieke omroep na 2016 grondig wil herzien, van harte toe. ''Het klinkt een beetje cruijffiaans, maar als je niet vroeg inzet, ben je te laat. Hilversum en Den Haag werken langzaam.''

De toekomst kan ook hij niet voorspellen, maar momenteel hij ziet een aantal algemene ontwikkelingen die ontegenzeggelijk tot veranderingen in het mediagebruik gaan leiden: de prijzen van alle schermen dalen, waardoor iedereen straks overal tv kan kijken en internetverbindingen worden sneller en goedkoper, waardoor alle tv via internet zal gaan en zo overal te zien is. Ook de groeiende invloed van sociale netwerken als Hyves en Facebook verandert het kijkgedrag. ''Dat gaat van: 'dit moet je zien' tot 'als je dit leuk vindt, moet je ook hier eens naar kijken'. Dit soort programmasuggesties krijg je straks als informatielaag over het beeld te zien. Alles bij elkaar gaat dat het huidige kijk-gedrag een keer kannibaliseren.''

Bijkomend probleem voor de omroepen is dat in de door Verhart geschetste toekomst de kijker de reclameblokken veel minder ziet. ''Dat kun je bijvoorbeeld opvangen door inkomsten te genereren uit eigen formats en innovaties. Met formats zijn bedrijven als Endemol groot geworden en dat heeft de publieke omroep laten liggen. Op multimedia-innovatie wordt vooral ingezet in Singapore en Engeland. Het levert extra geld op en de lokale creatieve sector profiteert ervan.''

De volgende fase is participeren
Het op primetime met z'n allen voor de buis zitten wordt volgens Verhart aangevuld met meer individueel kijkgedrag. ''De volgende fase is participeren. Als Robbert Dijkgraaf in De wereld draait door een jonge wetenschapper voorstelt, moet je alles over deze jonge wetenschapper kunnen lezen. Van een breed publiek naar een specifiek publiek. Dat zou de rol van de publieke omroep moeten zijn.''

Het 'sociale kijken' en liveprogramma's met amusement, nieuws en sport zijn niet weg te denken. ''Omroepen hoeven niet bang te zijn dat dat verdwijnt. Er moet alleen een visie ontwikkeld worden rond de vraag: hoe kunnen we onze taak beter vervullen? Ik redeneer niet vanuit de huidige structuur, maar vanuit thema's waarop de publieke omroep kan verdiepen.''

Neem omroep Llink, de ideëele omroep die vanaf september niet meer mag uitzenden omdat het de verwachtingen als startende omroep niet waarmaakte. ''Terwijl het thema belangrijk en ideaal voor de publieke omroep is.''

Hoe groot acht Verhart de kans dat er echt grote veranderingen bij de publieke omroepen komen? ''Het vraagt om leiderschap in een traditionele wereld. Ik denk dat het een moeilijke weg wordt, maar de eerste stap is nu gezet. Ik ben er van overtuigd dat na de telefoon Apple, Microsoft of Google met een kastje komt, waarbij alle tv-bronnen samenkomen op één scherm. De technologie om het te doen, is er.'' (ELINE BESSELINK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden