Plus

Storing op Schiphol: 'Meer dan zeven uur in de rij'

Schiphol ondervond zondag de hele dag hinder van een grote stroomstoring. Gevolg: vele vertraagde en geannuleerde vluchten, irritaties bij de passagiers en ellenlange rijen voor de balies tijdens het begin van de meivakantie.

Grote drukte op Schiphol na een storing Beeld anp

Twee oudere dames uit Nieuw-Zeeland staan, hangend op hun bagagekarretjes, al zeven en een half uur in de rij om hun KLM-ticket te laten omboeken. Ze zitten er een beetje doorheen. "We moesten vandaag in Kopenhagen zijn om een cruise te maken. Maar dat zit er niet in. We vragen of we nu naar Oslo kunnen vliegen, waar ons schip morgen aanmeert," zegt Glenys Dowie uit Christchurch, Nieuw-Zeeland.

De rij waarin ze staan is lang en maakt verschillende bochten. Een ouder echtpaar uit San Diego, tien meter verderop, heeft het helemaal gehad. De man slaat met zijn vuist op de trolley. Ook zij hadden vandaag moeten inchecken voor hun cruise, in Bordeaux. "Ze hadden ons wel keurig omgeboekt op een vlucht van 14.40 uur vanmiddag, maar dat kregen we pas twintig minuten voor vertrek te horen. Die konden we dus niet halen. De wifi viel bovendien ook steeds uit. We hebben geen idee hoe het verder moet. We kennen ook het schema van de cruise niet. Onze dochter is dat nu allemaal aan het uitzoeken," zegt de hevig teleurgestelde Amerikaanse vrouw.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Beeld anp

Oranje bloemetje
Naast de lange rij staan medewerkers van de KLM de wachtende reizigers te woord. Ze krijgen kaartjes in hun handen gedrukt: aan de ene kant staat een afbeelding van een oranje bloemetje, aan de andere kant een verontschuldiging voor het ongemak en een verwijzing naar verschillende sociale media waar ze hun boekingsnummer kunnen achterlaten met het verzoek het ticket om te boeken.

"Sommige mensen willen nu eenmaal liever in een rij staan," aldus een KLM-medewerkster die zegt dat de meeste passagiers wel begrip kunnen opbrengen als je hen uitleg geeft over de stroomstoring en de daarmee gepaard gaande annuleringen en vertragingen.

Diabeet
Een jong stel, Krista Patterson en Thomas Vespi uit Rochester, New York is zelf al bezig een nieuwe vlucht te boeken met Delta. Patterson: "We moeten terug naar huis. Zoveel vakantiedagen heb ik niet meer. Ik moet weer aan het werk. Veel langer kan ik hier trouwens niet blijven. Ik heb niet genoeg medicijnen mee, ik ben diabeet."

Shane en Ashlyn Webb moeten terug naar huis, naar Chicago. Het stel zit op de grond voor een andere balie waar ze een hotel voor vannacht hopen te krijgen. Hun ticket met Aer Lingus hebben ze net laten omboeken. "We zijn al zes uur bezig hier. Morgen kunnen we met een directe vlucht naar Chicago. We hadden dan eigenlijk al thuis moeten zijn," zegt Shane Webb.

Ashlyn: "Onze honden moeten nu een dag langer in het asiel zitten. Maar we blijven kalm. Een vrouw uit New York die bij ons in de rij stond, was het zat. Zij heeft voor tweeduizend dollar een vlucht naar huis geboekt."

Communicatie
Zakenvrouw Sherry - liever geen achternaam - uit Houston, Texas heeft morgenochtend een belangrijke zakelijke afspraak in Manchester. Ze is behoorlijk gestrest en vooral boos over de slechte communicatie. "Het kan allemaal gebeuren dat de stroom uitvalt, maar vang het dan wat beter op," zegt ze.

Onder de borden met vertrektijden staan de drie broers Floris, Sweder en Diederik van Breugel uit Zeist. Ze vliegen vandaag met hun moeder Irene naar Kreta en zijn 's middags rond twee uur met een taxi naar Schiphol gekomen.

In tegenstelling tot vanochtend was de weg vrij. De vlucht met TUI, zo zien ze, vertrekt ruim een uur later dan gepland. "We maakten ons geen zorgen of we wel konden vertrekken. Dan regelen we gewoon wat anders," zegt hun moeder.

Lees ook: Hinder op Schiphol door grote storing en Schiphol draait weer volgens schema

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden