Plus

Stop The Pounding Heart en The Other Side

Het is bij de films van Roberto Minervini verleidelijk het over de vorm te hebben. Omdat die zo in het oog springt: een lyrische beeldtaal waarin documentaire wordt vermomd als fictie, of andersom.

Scene uit Stop The Pounding HeartBeeld -

Films met echte mensen, die vaak zichzelf spelen, maar op zo'n manier in beeld zijn gebracht dat het niet echt kán zijn. Toch?

The passage (2011) en Low tide (2012), de eerste films van Minervini staan te boek als fictie. Zijn recentste films heten documentaires te zijn: Stop the pounding heart (2013) en The other side (2015), die nu door Eye worden uitgebracht als voorloper op hun najaarsprogramma Looking for America.

Maar die tweedeling is misleidend. Inderdaad: zijn debuut heeft nog een duidelijk fictioneel skelet, al zijn in de poriën van de film al de patronen van zijn latere werkwijze te vinden.

Gewone mensen
In Low Tide komt die methode tot volle wasdom, en sindsdien is die in feite altijd hetzelfde geweest. Zijn verhalen komen voort uit de mensen met wie hij samenwerkt. Geen acteurs die een scenario vorm geven, maar gewone mensen die hun levens leven.

In Stop the pounding heart is dat een streng-religieuze familie in Texas, en met name dochter Sara, één van de twaalf kinderen in het gezin. Als veertienjarige moet zij haar geloftes van kuisheid zien te rijmen met een opbloeiende fascinatie voor de jonge rodeocowboy Colby.

In The other side staat eerst het drugsverslaafde stel Mark en Lisa centraal. Zij horen bij de ruim zestig procent van de bevolking van de staat Louisiana die werkloos is, en voor wie de Amerikaanse droom volledig buiten bereik is.

Op tweederde van de film slaat Minervini een nieuw pad in en belanden we bij de reactionaire leden van een gewapende militie, die zich in de bossen hebben verschanst en zich afkeren van de samenleving die hen niets meer te bieden heeft.

Nieuwe verbanden
Minervini observeert, maar stuurt soms ook bij. Met vaste cameraman Diego Romero legt hij de gebeurtenissen vast in lange, onafgebroken takes. In de montage kneedt hij die shots tot een narratief, samen met zijn editor Marie-Hélène Dozo.

Niet toevallig is zij ook de vaste editor van de gebroeders Dardenne, die in eenzelfde grensgebied tussen fictie en documentaire werken. Tijdens het monteren legt Minervini nieuwe verbanden en bouwt hij zijn scènes op zoals dat in een fictiefilm zou gebeuren.

Stop The Pounding Heart (*****)

Regie Roberto Minervini
Met Sara Carlson, Colby Trichell
Te zien in Eye

Maar hoe intrigerend die vorm ook is, uiteindelijk is dat niet het belangrijkste aan Minervini's films. Veel belangrijker zijn de mensen met wie hij zo intensief samenwerkt en wier werkelijkheid hij daarmee vastlegt.

Het zijn goudeerlijke, liefdevolle maar ook confronterende portretten van het soort mensen dat je niet vaak in beeld krijgt, in ieder geval niet met de waardigheid die hen in deze films wordt gegund.

Rafelranden
Minervini filmt dat stuk van de Amerikaanse samenleving waar eigenlijk alleen negatieve benamingen voor bestaan: de zelfkant; de rafelranden; de onderklasse; white trash.

Maar Minervini laat ze in hun waarde, zelfs wanneer hun handelen voorbij morele grenzen lijkt te gaan. Die relaties houden dan ook langer stand dan slechts het maken van één film: Colby uit Stop the pounding heart was eerder al de hoofdpersoon van Low tide; de drugsverslaafde Lisa uit The other side is de tante van het christelijke gezin uit de eerdere film.

Die oprechte menselijke band is de basis voor Minervini's intrigerende en volstrekt eigenzinnige mengvorm van fictie en documentaire, waarin de stijl van een fictiefilm wordt ingezet om een diepere waarheid aan de realiteit te onttrekken. Het is niet per se documentaire, maar het is wel écht.

The Other Side (****)

Regie Roberto Minervini
Met Mark Kelley, Lisa Allen
Te zien in Eye

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden