Stiptheidsactie bij balie- en bagagepersoneel Schiphol

Opnieuw wordt Schiphol getroffen door vertragingen. Door een stiptheidsactie van het personeel van Swissport dat passagiers aan de balie afhandelt, worden vrijdagochtend lange rijen in de vertrekhal verwacht.

Afhandelaars op Schiphol voeren vandaag actieBeeld anp

Eerder deze week ontstond al chaos op de luchthaven door een storing bij de Luchtverkeersleiding, waardoor tientallen vluchten geanulleerd werden of vertraging opliepen.

Swissport handelt op Schiphol onder meer de passagiers en koffers af voor vakantievliegers TUI en Corendon en voor onder meer Singapore Airlines, SAS, Turkish Airlines en het Indiase Jet Airways.

Personeel gaat vrijdagochtend strikt volgens de regels werken. Aan de balies worden alle stappen om passagiers in te checken strikt doorlopen, in de bagagekelders worden - volgens de regels - koffers die zwaarder zijn dan 25 kilo niet versjouwd.

Balies
"Negen van de tien keer zijn er te weinig incheckbalies open," aldus een van de medewerkers van Swissport. "Er zijn dagen dat we voor een volle vlucht maar mensen hebben voor twee balies, terwijl er vier zijn afgesproken."

De gevolgen: lange wachtrijen, mensen die hun vlucht dreigen te missen en boze luchtvaartmaatschappijen. "Het is onze eer te na om mensen te laat te laten komen. We zetten ons er zo veel mogelijk voor in, maar ik weet niet hoe lang we dat nog volhouden."

Ook de passagierscontrole bij de gate staat onder druk. "Er zijn nauwelijks nog vertegenwoordigers van de maatschappij, dat moeten we er ook nog bij doen. Je rent voortdurend van de G-pier naar de C-pier. En het vliegtuig moet wachten."

Ziekteverzuim
"Wij hebben elke dag 12 tot 24 mensen te weinig. Swissport gooit het op het hoge ziekteverzuim, maar dat hebben ze aan zichzelf te wijten door met steeds minder mensen steeds meer werk te willen doen." Volgens FNV Luchtvaart ligt het ziekteverzuim bij Swissport op 10 procent, terwijl 4 procent de norm is.

Medewerkers van Swissport voeren al langer actie vanwege de hoge werkdruk en het tekort aan personeel. Voor het afhandelen van passagiers heeft het bedrijf nu 104 mensen in dienst, en dat is volgens vakbond FNV te weinig.

Bezuinigingen
Bij de afhandeling van vracht, waar eerder acties werden gevoerd, doet zich hetzelfde probleem voor. Swissport is een van de vijf afhandelingsbedrijven op de luchthaven. Volgens FNV zijn dat er te veel en staan daardoor de prijzen en de werkdruk te veel onder druk. Regelmatig stappen maatschappijen over naar een andere afhandelaar voor een nog lagere prijs.

Swissport is vorig jaar overgenomen door het Chinese reisimperium HNA. Omdat de resultaten dit jaar onder de streep uitkomen, heeft de directie aangekondigd te gaan bezuinigen

Ook in Geneve, Londen en Brussel hebben medewerkers van Swissport eerder actie gevoerd tegen hoge werkdrukBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden