Plus

Stint mag de weg niet meer op. Wat nu?

Van minister Van Nieuwenhuizen mogen Stints niet langer de weg op. Die maatregel treft ondernemers. 'Het voortbestaan van mijn bedrijf staat op het spel.'

Beeld .

Anderhalf jaar geleden begon Daan de Geus (31) met zijn bedrijf E-bakkie. Het bleek een gat in de markt: met een Stint de horeca in de Amsterdamse binnenstad bevoorraden. "In een gemiddelde week hebben we ongeveer tweeduizend leveringen, maar alles is nu abrupt stilgezet."

De Geus hoorde maandagavond dat het enige vervoersmiddel waar zijn bedrijf gebruik van maakt de weg niet meer op mag.

Minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, besloot de Stint maandag voorlopig te verbieden op advies van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die heeft naar aanleiding van het ­ongeluk in Oss onderzoek gedaan naar vergelijkbare modellen en geconcludeerd dat er potentiële veiligheidsrisico's zijn die een schorsing van het voertuig op de openbare weg legitimeren.

De Geus hield na het ongeluk in Oss wel rekening met maatregelen, "maar dit had ik niet bedacht. En daarbij, de Stint waarmee wij werken heeft een andere vorm. Ik zie niet hoe je de veiligheid van kindervervoer blind kan kopiëren naar dat van goederen."

Kortetermijnoplossingen
Het is snel schakelen voor zijn bedrijf. "Ik weet niet meer dan wat er via reguliere nieuwskanalen bekend is," zegt De Geus. Een telefoontje naar de overheid leverde niets op. "Ze konden niets zeggen over de termijn. Ons optimisme is uitputbaar. Het voortbestaan van mijn bedrijf staat op het spel."

Voor de kinderen van de kinderopvang Impuls, met 78 locaties in Amsterdam, verandert er weinig. "We hebben na het ongeluk in Oss al besloten om te stoppen met het gebruik van de Stint, in ieder geval tot nader onderzoek," zegt directeur Otto Heijst. "Wat ons vooral verrast, is hoe hard de minister nu aan de rem trekt. Ik ga ervan uit dat daar goede redenen voor zijn."

Het technisch onderzoek van ILT wijst uit dat onderdelen mankementen vertonen, Stints stil kunnen vallen of juist niet meer te remmen zijn. De handrem is niet krachtig genoeg en de motoren hebben meer vermogen dan toegestaan.

De afgelopen jaren zijn er meer incidenten geweest. Twee keer eerder vielen Stints stil op een spoorwegovergang, in meerdere plaatsen weigerden remmen dienst.

Lopend naar de opvang
De maatregelen die Impuls al had genomen, worden voortgezet. "Een aantal kinderen loopt naar de opvang, anderen worden opgehaald met een busje. "Dat betekent dat we extra begeleiders moeten inzetten en ja, dat brengt extra kosten met zich mee." Al zullen de ouders daar, voor nu, niets van merken.

Bij kinderopvang de Tinteltuin waren ze de Stint blijven gebruiken in afwachting van het nadere onderzoek. "Tot nu dus," zegt directeur Cor Schuurman.

Tijdens een spoedvergadering is besloten dat sommige kinderen - net als vóór de komst van de Stint - gaan lopen. "Anderen worden opgehaald met onze eigen bussen en voor één locatie gaan we nu een touringcar regelen. Dat moet wel lukken."

Lees ook: Eigenaar Stint: 'Besluit minister niet goed onderbouwd'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden