Stille minitrucks rijden vracht van stadsrand naar binnenstad

Met een innovatieve minitruck brengt City Hub vracht de binnenstad in vanuit pakhuizen aan de rand van de stad. Elektrisch, dus schoon en stil.

null Beeld Urban Mobility Solutions
Beeld Urban Mobility Solutions

Het concept doet denken aan Cargohopper, dat ruim drie ton subsidie kreeg en na vijf jaar met stille trom stopte.

Vanaf vrijdag rijdt de Zolution door de stad, een elektrische minitruck met een achterstel van composiet. Deze kunststof is oersterk en toch licht - wat de Zolution een voor elektrisch transport royale actieradius geeft van 150 kilometer per oplaadbeurt. Ook is het composiet meteen het chassis, wat meer laadruimte geeft en een lage instap.

City Hub heeft drie Zolutions besteld. Door de grote laadbak kan de minitruck behalve pakketten ook hele rolcontainers en pallets vervoeren. Volgens maker Urban Mobility Systems doet de gisteren op techbeurs CES door start-upambassadeur prins Constantijn gedoopte Zolution het werk van twee bestelwagens. En toch heeft de bestuurder genoeg aan een gewoon rijbewijs.

City Hub bezorgt al een jaar in Amsterdam vanuit uitvalsbases in Westpoort en het Amstelkwartier. Het bedrijf, dat ook vestigingen heeft in Roermond en Utrecht, wil een alternatief bieden voor het kleine leger bestelbusjes dat elke dag de stad in rijdt.

In plaats daarvan wordt de lading van verschillende transporteurs aan de stadsrand gebundeld, om van daaruit de binnenstad te bevoorraden, zonder uitlaatgassen. "Nu stuurt elke leverancier een eigen busje," zegt City Hubdirecteur Gerard Gerritsen. "Door ons komt het papier tegelijk met de printcartridges en de koffie samen met de bekertjes."

Leergeld
Dat was ook de achterliggende gedachte van de Cargohopper, vier elektrische minitrucks die in 2014 in Amsterdam werden geïntroduceerd. Ook die moesten bestelwagens overbodig maken door de stad te beleveren vanuit Duivendrecht, maar na 3,5 jaar verdween de Cargohopper al weer uit Amsterdam. De minitrucks zijn precies een jaar geleden gestopt, terwijl ze eerder al verdwenen uit Utrecht en Enschede.

In Utrecht ontstond twee jaar geleden enig tumult, toen bleek dat Cargohopper na vijf jaar met stille trom was gestopt. Daar had Cargohopper 80.000 euro subsidie gekregen van de gemeente en 160.000 euro van de provincie.

De gemeente Amsterdam steunde Cargohopper met 75.000 tot 100.000 euro 'aanloopsubsidie'. Daaraan was alleen de verplichting verbonden dat de minitrucks een jaar bleven rijden.

Het concept doet denken aan Cargohopper, dat ruim drie ton subsidie kreeg en na vijf jaar met stille trom stopte. Beeld Bert Roozendaal
Het concept doet denken aan Cargohopper, dat ruim drie ton subsidie kreeg en na vijf jaar met stille trom stopte.Beeld Bert Roozendaal

Na 3,5 jaar zijn de minitrucks bezweken onder het intensieve gebruik, volgens Peter Tjalma, bij transportbedrijf Transmission destijds de drijvende kracht achter de Cargohopper. Ook volgens woordvoerder Bert Roozendaal is de Cargohopper aan zijn eigen succes ten onder gegaan. De onderhoudskosten liepen hoog op, maar innovatie op het gebied van elektrisch transport liet op zich wachten, waardoor Transmission terugschrok voor de investering in nieuw materieel.

"Dit is wat wij vorig jaar hadden moeten hebben," zegt Roozendaal over de Zolution. De subsidie omschrijft hij als leergeld; alle opgedane kennis is geopenbaard, zoals beloofd. "Daar is veel van geleerd op het gebied van voertuigtechniek, haalbaarheid en schaalbaarheid."

Elektrische duwboten
Anders dan de Cargohopper is de Zolution opgebouwd uit gangbare auto-onderdelen, van een elektrische minibus van Nissan. Daardoor zullen de onderhoudskosten binnen de perken blijven. "Dat is een van die geleerde lessen," zegt Gerritsen.

Ook kan de Zolution de ringweg op, terwijl de Cargohopper begrensd was op 45 kilometer per uur. Verder zet City Hub niet al zijn kaarten op transport: het bedrijf verdient tevens aan verhuur van opslagruimte en aan kleine bewerkingen aan de lading. Ook is het bedrijf niet opgezet met subsidie, maar met investeerderskapitaal. "Het aanvragen kost veel tijd en bij een afwijzing kan het bedrijf in een negatieve spiraal komen."

In Amsterdam ziet Gerritsen ruimte voor nog twee uitvalsbases, in Noord en in Oost. Verder komt City Hub met transport over water, met elektrische duwboten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden