Plus

Steven Spielberg: Ik voel mij in al mijn films aangetrokken tot outsiders

Met de praktijken van president Donald Trump in het achterhoofd, voelde Steven Spielberg urgentie bij het ­maken van zijn nieuwste film The Post. "Het is vooral een film over het belang van vrije meningsuiting."

In Steven Spielbergs The Post, nu in de bioscoop, publiceert The Washington Post uit de Pentagon PapersBeeld Samir Hussein/WireImage

Toen Steven Spielberg zijn nieuwste film The Post in familiekring vertoonde, kwam zijn stiefdochter Jessica Capshaw met een suggestie. Zij stelde voor om als volgende film meteen All the President's Men (1976), over de Watergate-affaire, te draaien.

Spielberg (71) vertelt het voorval met vaderlijke trots. "Zij had meteen in de gaten wat ik in het slot van The Post had gedaan. De inbraak in het Democratische hoofdkwartier Watergate heb ik precies zo gefilmd als het begin van All the President's Men. De films kunnen naadloos in elkaar overgaan."

Vol vuur
Beide producties belichten legendarische onthullingen van The Washington Post. In The Post is te zien hoe de redactie van de kwaliteitskrant begin jaren zeventig de hand weet te leggen op de Pentagon Papers, een geheim rapport over de twijfelachtige Amerikaanse tactiek tijdens de oorlog in Vietnam.

All the President's Men, een film van collega Alan J. Pakula met Robert Redford en Dustin Hoffman in de hoofdrollen, gaat over de inbraak die president Nixon uiteindelijk de kop kostte.

Spielberg praat vol vuur over beide kwesties. "Deze films spelen zich weliswaar af in de jaren zeventig, maar zijn nog van wezenlijk belang. Zeker nu de media te kampen hebben met de praktijken van president Trump, die hen net zo probeert te muilkorven als president Nixon met The Washington Post van plan was. The Post is daarom vooral een film over het belang van vrije meningsuiting."

Hoe urgent de film voor Spielberg was, blijkt wel uit het feit dat hij de film in negen maanden afmaakte. "Dat is voor mijn doen zeker een record. Ik was eigenlijk bezig met een andere film, Ready Player One, een sciencefictionachtig verhaal. Maar toen ik het script van The Post onder ogen kreeg, wist ik dat ik, gezien de situatie in mijn land over zaken als fake news, meteen aan de slag moest."

Spielberg rekruteerde Meryl Streep en Tom Hanks, twee gelijkgestemde zielen als criticasters van Trump, voor de hoofdrollen.

Streep speelt de uitgever van The Washington Post, Hanks de hoofdredacteur. Ze botsen voortdurend met elkaar over de toekomst van de krant die in financieel zwaar weer is beland en investeerders nodig heeft.

Joods gezin
Voor Spielberg was het personage dat Streep speelt - uitgever Katharine Graham - de grootste bron van inspiratie. "Ik voel mij in al mijn films aangetrokken tot outsiders. Dat geldt voor Indiana Jones, E.T. en de advocaat in Bridge of Spies. Graham was de enige vrouw in een mannenbolwerk. Zelf ben ik, zeker in mijn jeugd, altijd een buitenstaander geweest."

"Ik groeide op in Phoenix, Arizona, waar wij het enige Joodse gezin waren. Ik voelde me geïsoleerd, werd gepest, uitgescholden en zelfs geslagen. Ik vluchtte als tiener al in het maken van films. Toen ontdekte ik dat ik door mijn filmcamera wel in contact met anderen kwam. Dat stimuleerde mij nog meer om met film bezig te zijn."

In The Post uit hij in diverse scènes zijn bewondering voor Katharine Graham, die de krant in handen kreeg nadat haar echtgenoot zelfmoord had gepleegd. Zij lag na haar benoeming van diverse kanten onder vuur.

Sciencefictionavontuur
Vrouwen hebben in de carrière van Spielberg altijd een belangrijke plaats ingenomen. "Mijn belangrijkste producente was een vrouw, Kathleen Kennedy. Het script van The Post is geschreven door een vrouw van 31, een groot talent. Ik kijk naar wat mensen in hun mars hebben. Of ze man of vrouw zijn, maakt mij niet uit."

Op dit moment legt hij de laatste hand aan zijn film Ready Player One, een sciencefictionavontuur over een virtuele wereld, die later dit jaar in de bioscoop verschijnt.

Het contrast met The Post kan niet groter zijn. "Ik switch graag tussen de verschillende filmgenres. Ik kijk eerst naar het verhaal," zegt Spielberg tot slot. "Maar al mijn films zijn mij even lief."

Lees onze recensie van de film: Denken aan Trump door de urgente film The Post

The Post draait in Arena, Cinecenter, ­City, Filmhallen, The Movies, Studio K, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden