Sterren gaan voor sjaal Nederlandse ontwerper

Saif Siddiqui weet niet wat hem overkomt. De Nederlandse ontwerper probeerde jarenlang zijn idee voor een sjaal die de drager onzichtbaar maakt op foto's aan de man te brengen, maar kreeg steeds nee te horen. Nu wordt de ISHU door beroemdheden gedragen.

Saif Siddiqui met de ISHU, de door hem uitgevonden sjaal Beeld anp

Een foto bracht Siddiqui op het idee van zijn sjaal. Hij zag dat de foto van een vriend, die in Amsterdam op een fiets zat, was mislukt door de reflectoren van het vervoermiddel. Siddiqui bedacht dat hij deze techniek kon verwerken in kleding, zodat mensen die privacy willen, niet zichtbaar zijn op foto's waarvoor een flitser is gebruikt.

Acht jaar werkte hij vanuit zijn woonplaats Londen aan het product, dat eerder dit jaar op de markt werd gebracht. En nu is het gekkenhuis. Cameron Diaz, Paris Hilton, Joe Jonas: ze zijn allemaal gespot met de sjaal en van over de hele wereld is er aandacht voor de ISHU.

Privacy
Siddiqui had dat nooit durven dromen. "Niemand wilde me de afgelopen jaren horen. Als ik had geluisterd naar al die nee's die ik kreeg, had ik niet geweest waar ik nu ben."

De Nederlander met Indiase en Surinaamse roots begrijpt wel dat de sterren en politici voor zijn kledingstuk vallen. "Zij snappen het. Zij willen privacy." Maar ook vanuit andere hoeken krijgt hij positieve reacties. "Mensen vragen om de kinderversie."

Kinderlijn
De fans hebben geluk; Siddiqui is bezig met een kinderlijn en een kledinglijn voor mannen en vrouwen.

Het gaat hem misschien nog wel meer om de boodschap dan om de kledingstukken zelf, vertelt de ontwerper. "Een sjaal kun je af doen, je hebt een keuze of je wel of niet op de foto wilt staan. Maar dan is het wel jouw keuze. Ik vind het belangrijk dat mensen in een tijd waarin iedereen met een mobiele telefoon in de hand loopt zelf kunnen bepalen wanneer ze worden gefotografeerd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden