Review

Steekspel is geslaagd als pretentieloze klucht ***

Het is vragen om problemen: Kim van Kooten een paar minuten script laten schrijven en Gewone Mensen de rest van de film laten verzinnen. Steekspel (52 minuten) moest een user generated movie worden.

Door Mike Peek
Moeder Ricky Koole, schuinsmarcheerder Peter Blok en glurende zoon Robert de Hoog. Beeld Het Parool
Moeder Ricky Koole, schuinsmarcheerder Peter Blok en glurende zoon Robert de Hoog.Beeld Het Parool

Maar zoals uit de voorafgaande making of (dertig minuten) blijkt, was regisseur Paul Verhoeven niet bepaald onder de indruk van de ingezonden scenario's. Hij hoopte een paar pareltjes te ontvangen die hij met minimale aanpassingen kon verfilmen. Toen bleek dat de publieksschrijvers weinig snapten van structuur en vooral dingen op wilden blazen, nam Verhoeven het heft echter grotendeels weer in handen.

Niet dat Van Kootens aanzetje nou zo briljant is. Op de vijftigste verjaardag van makelaarstycoon Remco (Peter Blok) komt zijn voormalige maîtresse Nadja (Sallie Harmsen) onverwachts opdraven. Ze heeft een dikke buik en dus is vrouw Ineke (Ricky Koole) niet blij. Ondertussen proberen Remco's zakenpartners hem uit te kopen, zuipt zijn dochter Lieke (Carolien Spoor) zich zowat een coma en ontkent Liekes vriendin Merel (Gaite Jansen) net iets te hard dat ze de húidige minnares van Remco is.

Nogal soapy allemaal. Het wordt leuk als Lieke ontdekt dat haar broer Tobias (Robert de Hoog) bewerkte foto's van Merel op zijn computer heeft staan. Merel is de beroerdste niet, trekt haar bloesje omlaag en laat haar borsten kieken. 'Hoef je niet meer te fotoshoppen, kun je tóch lekker rukken.'

Ha, daar herkennen we de hand van de meester! Vanaf dat moment gaat het bergopwaarts met Steekspel. De film wordt hoe langer hoe meer een pretentieloze klucht, wat het stoffige uitgangspunt een stuk beter te verteren maakt.

Er valt veel te gniffelen. Als Merel Nadja wil bespieden, kijkt ze eerst even op Google Maps. De enorme steiger op de luchtfoto blijkt er ook in het echt nog gewoon te staan, waardoor ze zo het dak op wandelt. En de finale, die je best old school Verhoeven mag noemen, is ronduit hilarisch. Daar kan het publiek nog een puntje aan zuigen.

Film: Steekspel
Bioscoop: De Uitkijk
Regie: Paul Verhoeven
Met: Peter Blok, Gaite Jansen, Sallie Harmsen, Carolien Spoor
Oordeel: ***

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden