Steeds meer consumenten winkelen online

Het aantal Nederlanders dat vaak online boodschappen doet, is gestegen van 7,5 miljoen in 2013 naar 7,9 miljoen vorig jaar. Het aantal e-shoppers dat af en toe via internet zijn slag slaat, bleef met 2,5 miljoen onveranderd. Bij elkaar komt dat neer op 10,4 miljoen online winkelende Nederlanders. Rond de 2 miljoen internetgebruikers kocht in 2014 niets online. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het distributiecentrum van bol.com. Beeld anp
Het distributiecentrum van bol.com.Beeld anp

Reizen, kleding en tickets zijn de populairste producten onder Nederlandse e-shoppers. Maar ten opzichte van het voorgaande jaar kochten vooral meer mensen spullen voor het huishouden, waaronder meubels, wasmachines en speelgoed.

Het statistiekbureau registreerde hier een toename van 31 naar 39 procent. Ook levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakproducten werden vaker online aangeschaft. De totale online omzet van de detailhandel lag in 2014 ten opzichte van het voorgaande jaar ruim 11 procent hoger.

Internetbankieren
De overgrote meerderheid (94 procent) van de Nederlandse e-shoppers kocht vorig jaar bij aanbieders uit eigen land. 28 procent kocht daarnaast (ook) goederen of diensten uit andere EU-landen. Een vijfde kocht producten van buiten de EU.

E-shoppers gebruiken verschillende manieren van betalen. Vrijwel iedereen (92 procent) heeft hier in 2014 internetbankieren voor gebruikt. Ruim vier op tien gebruikten (ook) wel eens de creditcard, en drie op de tien betaalden contant of via een bankoverschrijving. De prepaid card en e-wallet werden nauwelijks gebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden