Stedelijk zoekt particulier geld

AMSTERDAM - Directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk Museum wil het komend jaar een nieuw fonds opzetten voor het aankopen van kunstwerken. Het fonds zal opengesteld worden voor schenkingen van vermogende particulieren.Met het nieuwe fonds zou het Stedelijk aankopen kunnen doen die nu buiten het bereik van het museum vallen. Momenteel bedraagt het aankoopbudget van het museum ongeveer één miljoen euro per jaar. Dat is volgens Van Tuyl 'veel te weinig' om het Stedelijk Museum weer op het niveau van de wereldtop te brengen.

Het Stedelijk gold decennia als een van de toonaangevendste musea voor moderne en hedendaagse kunst ter wereld. Die positie is het inmiddels kwijtgeraakt, maar Van Tuyl is vastbesloten om het Stedelijk Museum weer een leidende positie te geven.

Om dat te bereiken wordt een nieuw fonds opgericht om nieuwe aankopen mogelijk te maken. Van Tuyl: ''Ik heb daarbij het voorbeeld voor ogen van het Rijksmuseum, dat nu al met behulp van een speciaal fonds bijzondere aankopen kan doen.''

Aankoopfonds

''Als je kijkt naar de Quote 500-lijst, kun je toch concluderen dat er veel vermogende Nederlanders zijn. Ik wil deze mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid voor het belang van de Nederlandse cultuur. Die kan nieuwe impulsen krijgen door bijzondere aankopen voor het Stedelijk.''

Met het nieuwe aankoopfonds zou het Stedelijk Museum zich minder afhankelijk moeten kunnen opstellen van de gemeente en de rijksoverheid.

De laatste tijd was er nogal wat kritiek van de grote Nederlandse musea op het beleid van de Mondriaan Stichting, een door de overheid ingestelde organisatie voor kunstaankopen.

In zijn toespraak op de nieuwjaarsborrel van het Stedelijk Museum refereerde Van Tuyl daar gisteravond ook aan: ''Subsidiëring door de rijksoverheid van musea, bijvoorbeeld door één van haar mantelorganisaties, zoals de Mondriaan Stichting, lijkt bedoeld te zijn om kunst voor steeds wisselende cultuurpolitieke karretjes te spannen en zo haar relatieve autonomie aan te tasten. In vergelijking daarmee laten sponsoren en mecenassen de musea zelfs veel meer creatieve vrijheid, omdat het bedrijfsleven nu eenmaal drijft op creativiteit.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden